Iveco leverer 11 (bio)gasslastebiler til PostNord
TUNG GASSLEVERANSE: PostNord opererer med 1300 kjøretøy som henter og bringer pakker i Norge. 120 av disse er lastebiler eid av konsernet selv.
De fleste av bilene operer i en radius på 10 mil ut fra Oslo. Planen er at alle disse enten skal være byttet eller satt i bestilling med nullutslippsbiler innen 2025.
- Vi skal ikke kjøpe flere fossile biler i PostNord. På mindre varebiler har vi kjøpt elektriske biler en god stund allerede, men på større biler føler vi ikke verken utvalget, teknologien eller prisene på kjøretøyene er på riktig nivå enda, sier teknisk sjef i PostNord, Roy Gulbrandsen.
Fra før har PostNord likevel syv lastebiler på biogass, som har vært i drift det siste året. De opplyser at det har vært viktig for å høste egne erfaringer både med forskjellige bilmerker og hvordan infrastrukturen fungerer med de ulike drivlinjene.
Og i slutten av februar i år hentet altså PostNord den første av totalt 11 nye Iveco S-Way med gassmotor som skal leveres i 2022. De fordeler seg slik:.
- syv S-Way AD190 – 340 CBG med 21-pallers skap og varmer fra finske Fokor
- en S-Way AD260 – 340 LBG
- tre S-Way AS260 – 460 LBG med container ramme.
- For oss er det viktig å se på sammenhengen mellom pris på bilene og rekkevidden. Biogass er etter vår vurdering det beste alternativet for tyngre lastebiler mens vi venter på andre alternativer, sier May-Kristin Solberg Willoch. Hun er assisterende direktør for bærekraft i PostNord.
- Vi ønsker å høste erfaringer med de forskjellige bilmodellene og alternativene i tiden som kommer. Det er viktig for å kunne gi råd til alle underleverandørene som kjører for oss, slik at ikke alle de må teste alt selv, sier May-Kristin Solberg Willoch.
I de fremtidige kontraktene med underleverandørene vil det komme krav til hva slags drivstoff bilene som skal kjøre for PostNord skal ha.
Opphav og kilder: Iveco pressemelding