Nye lastebiler: 44-tonns E-tech fra Renault
TUNGT OG FOSSILFRITT: Renault Trucks durer på i den elektriske filen, og nærmer seg dermed ambisjonen om å tilby elektriske lastebiler til alle bruksområder.
Siden 2020 har Renault markedsført helelektriske vare- og lastebiler fra 3,1 til 26 tonn, alle produsert i Frankrike.
Tidlig neste år starter også salget av to nye modeller med opp til 44 tonn totalvekt, for hhv regionaltransport og anleggsbransjen.
Stort utvalg motorer og batterier
De nye modellene får to eller tre elektriske motorer med en total ytelse på 490 kW, som tilsvarer djevelske 666 hestekrefter. Kraften distribuere via Renaults Optidriver girkasse.
Både T og C E-Tech får fra to til seks lithium-ion-batteripakker med en kapasitet på mellom 180 og 540 kWh. Disse kan fullades på 9,5 timer med vekselstrøm (AC) opp til 43 kW, eller på 2,5 timer med likestrøm (DC) opp til 250 kW.
Det gir en rekkevidde på inntil 300 km på en enkelt lading - og som Renault litt kreativt forklarer - inntil 500 km med en hurtiglading (250 kW) på én time underveis.
Fem konfigurasjoner og tre kraftuttak
For at bilene enklere skal kunne tilpasses tilpasses forskjellige påbygg og bruksområder, kan de også utstyres med tre typer kraftuttak (PTO): elektrisk, elektromekanisk eller fra girkassen.
Brutto totalvekt blir altså 44 tonn (europatilpasset, altså) og kommer som 4×2 og 6×2 trekkvogn og 4×2, 6×2 og 8×4 tridem jevnlastchassis.
Salgsstart er lovet til første kvartal i 2023, og bilene produseres da ved Renault Trucks fabrikk i Bourg-en-Bresse.
Også Renault har mål om at 50 prosent av kjøretøyene de selger er elektriske innen 2030.
Opphav og kilder: Renault Trucks