DB Schenker og CMA CGM tilbyr regulær fossilfri sjøfrakt
Selskapet har signert en avtale med den franske shippinggiganten om innkjøp av over 2.500 tonn biodrivstoff.
Ifølge DB Schenker er dette volumet mer enn tilstrekkelig for at alle deres regulære sjøfrakter kan være fossilfrie (LCL – Less-than Container Load).
Selskapets kunder kan allerede bestille det fossilfrie LCL-alternativet og motta et sertifikat for utslippsreduksjonen. Samarbeidet har potensial til å redusere klimagassutslippene med mer enn 7.000 tonn CO2-ekvivalenter, beregnet over drivstoffets livssyklus (WTW – Well to Wake), skriver DB Schenker i en pressemelding.
Les også: Mærsk er ikke lenger kongen på havet
Mål å være helt fossilfrie innen 2040
DB Schenker har lenge foretatt store investeringer i elektriske kjøretøyer og gjennomfører også jevnlig fossilfrie flyvninger mellom Frankfurt og Shanghai. Selskapet mener at investeringen i å redusere karbonavtrykket innen sjøfrakt er et viktig tiltak i målet om å være helt fossilfrie innen 2040.
CMA CGM Group er verdens tredje største containerrederi og har lovet at alternative drivstoff skal dekke minst 10 prosent av deres drivstofforbruk innen 2023.
– Vi tilbyr våre kunder en rekke løsninger for å redusere deres karbonavtrykk. Biodrivstoff er en av løsningene for å dekarbonisere sjøfrakt og vi er svært fornøyd med samarbeidet med DB Schenker, sier Olivier Nivoix, konserndirektør i CMA CGM Group.
Opphav og kilder: DB Schenker