Store globale rederier struper Russland
Som følge av Ukrainakrisen har de fleste globale rederiene suspendert lastbestillinger til og fra Russland midlertidig. Analyseselskapet bemerker imidlertid at essensielle varer som medisinsk utstyr, mat og humanitær hjelp fortsatt blir transportert.
– Shippingselskapenes beslutning om å stoppe sine tjenester til Russland kan sette landet i en vanskelig posisjon ettersom det vil gjøre det vanskelig å importere varer som kjøretøyer og reservedeler, industrimaskiner og utstyr, klær og elektriske maskiner, kommenterer Sathiya Jalapathy, business fundamentals analyst i GlobalData i en pressemelding.
Det britiske analyseselskapet har identifisert noen av selskapene – alle blant verdens ti største containerrederier – som har suspendert sin russiske virksomhet:
MSC, Mediterranean Shipping Company: Det sveitsiske rederiet har sluttet å akseptere lastbestillinger til og fra Russland, som dekker Østersjøen, Svartehavet og russiske regioner i Det fjerne østen. Selskapet opererer en flåte på 600 skip med mer enn 230 handelsruter og betjener 500 havner. MSC opererer i Russland gjennom datterselskapet MSC Rus, LLC.
CMA CGM Group: Den franske shippinggigantens russiske datterselskap CMA CGM RUS, med ni kontorer og som betjener syv russiske havner, har suspendert sin virksomhet i landet. Ifølge GlobalData forventer ikke moderselskapet å bli vesentlig påvirket av beslutningen, siden det har en flåte på 566 skip med en samlet kapasitet på tre millioner TEUs og som betjener 420 havner over hele verden.
Les også: Mærsk er ikke lenger kongen på havet
Maersk: Det danske rederiet har midlertidig stanset sine containerfrakter til og fra Russland. Maersk opererte tre skipsruter som forbinder St. Petersburg og Kaliningrad i Østersjøen, Novorossiysk i Svartehavet og Vladivostok og Vostochny på den russiske østkysten. Maersk har også til hensikt å selge sin eierandel på drøye 30 prosent i den russiske havneoperatøren Global Ports.
HMM Co Ltd: Det koreanske rederiet HMM (tidligere kjent som Hyundai Merchant Marine) har stoppet lastebestillinger på to av sine fraktruter til og fra Russland, men opplyser at det vil utføre tidligere fraktbestillinger. Selskapet opererer relativt små containerskip på rutene fra Busan i Korea til henholdsvis Vostochny og Vladivostok på den russiske østkysten. HMM bekreftet overfor GlobalData at stansen av de to rutene ikke vil ha noen innvirkning på ytelsen, siden det opererer 79 skip med en total kapasitet på over 816.000 TEUs som betjener 60 sjøruter med mer enn 100 havner over hele verden.
Ocean Network Express: Japanske ONE, eid i fellesskap av K Line, Mitsui OSK Lines (MOL) og Nippon Yusen Kaisha (NYK) har suspendert alle lastbestillinger til og fra Odessa i Ukraina og Novorossiysk og St. Petersburg i Russland.
Hapag-Lloyd: Også det tyske rederiet har suspendert bestillinger til og fra Russland, Hviterussland og Ukraina. Den opererer en flåte på 257 fartøyer med en kapasitet på rundt 1,8 millioner TEU. Selskapet opererer i Russland gjennom kontorer i Kaliningrad, Moskva, Novorossiysk og St. Petersburg.
COSCO fortsetter
Ett selskap som fortsetter å transportere varer er kinesiske COSCO Shipping, verdens tredje største containerrederi. Selskapets tankflåte fortsetter å transportere råolje, som er Russlands viktigste eksportvare, til Kina.
– COSCO tilbyr økonomisk støtte til Russland, da det står overfor en floke av økonomiske sanksjoner fra ulike regjeringer, kommenterer Jalapathy i GlobalData.
Opphav og kilder: GlobalData