Riksvei 4-felts: Tor Iver Steig venter på anleggsstormen
Entreprenørene er i rute på rv. 4 på Hadeland. Likevel er det forholdsvis stille før anleggsstormen starter på strekningen hvor Hæhre og Isachsen skal bygge 4,2 kilometer lang fire felts motorveg.
- Det blir først skikkelig fart i anleggsarbeidet i juni med stor anleggstrafikk og arbeid langs hele den 4,3 kilometer lange strekningen med 4- felts motorveg, sier byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen.
Rett over påske blir det satt opp lysregulering ved Flågenvegen. Dette gjøres for å skifte ut masse langs dagens rv.4. Dette arbeidet skal være ferdig i løpet av tre uker.
Stabilisere myrområde
Litt lenger sør er entreprenøren snart ferdig med å stabilisere et myrområde på vel 400 meters lengde og 30 meters bredde. Tre store rigger blir brukt til å vispe sement inn i myr- og jordmasser. Dette blir gjort ned til fast grunn. Når denne jobben er ferdig, skal myra stabiliseres med å kjøre på steinmasser. Disse skal ligge og stabiliseres et halvt år, før det videre arbeidet kan fortsette.
Stor intern massetransport
I juni starter Hæhre/Isachsen anleggsarbeid i resten av linja med stor intern massetransport og arbeid på flere konstruksjoner langs motorvegen. Det storstilte anleggsarbeidet vil stå på til over sommeren 2023.
På strekningen Roa-Gran blir trafikken på rv. 4 for alvor berørt når Vegvesenet skal bygge det nye krysset på Roa hvor E16 skal kobles inn på rv.4. Dette arbeidet starter til sommeren.
Sandvoll-Amundrud
Langs trefeltsstrekningen Sandvoll-Amundrud er Anlegg øst godt i gang langs hele strekningen. I sør jobbes det med på- og avkjøring mot Jaren. Samtidig utvides vegen mot øst. Når vegen er ferdig blir det god plass til to felter oppover i retning Lygna, og midtdeler.
- Entreprenøren har god framdrift. I løpet av sommeren og tidlig høst bygger vi to midlertidige rundkjøringer på strekningen, sier byggeleder John Bekken i Statens vegvesen.