23948sdkhjf

Volvo NH16 fra Tuft Customservice: Gratulerer med 50-årsdagen!

Lykkeønskninger går først og fremst til Ole Gunnar Tuft som fyller 50 år i dag, 29. mars. Men også snutebilentusiaster har all grunn til å glede seg. I dag avslører vi utseendet på verdens trolig eneste Volvo NH16 750. Se også video under.

SNUTETUNGT: Panservognen fra Bergen er nå på det meste ferdig. Linjene er satt og delene produsert. De neste ukene skal alt settes sammen i en høyere enhet, før lakkhallen venter.

Du har kanskje lest om prosjektet i TransportMagasinet? Sist helg ble Tungt.no invitert med på den aller første lille prøveturen, etter måneder med mekking i en trang garasje utenfor Bergen. Det hele startet i november, med at hytten ble flyttet halvannen meter bakover.

– Jeg hadde et håp om å få den klar til 50-årsdagen min, men jeg skjønte allerede i januar at det ikke ville gå.

Derfor bestemte jeg meg for å i hvert fall vise den frem for hele verden i anledning dagen, sier Ole Gunnar mens vi gjør unna den obligatoriske fotograferingen.

Ole Gunnar Tuft: Yrkessjåfør fra Bergen med en vanvittig historie å se tilbake på. Det er mye symbolikk i bildene vi nå viser av den nye snutebilen. De er tatt på samme sted som ulykken skjedde, 12. april 2012. En klemulykke som nesten kostet ham livet. Ole Gunnar har overrasket medisinske fagmiljøer verden over, i form av å være så aktiv som han faktisk er etter å ha transplantert fem organer som følge av ulykken. Det skal egentlig ikke gå an. Foto: Frode Tellevik

Nybrottsarbeid

NH16-snute-prosjektet har vært nybrottsarbeid. Ole Gunnar og sønnene Ole og Even, står bak Tuft Customservice og har hatt regien på det hele.

Det har vært mye å tenke på. Ikke minst når man skal pakke en 16-liter ned under et panser som må være lavest mulig foran for å treffe med linjene. Både ekspansjonstanken og flere andre motordeler er derfor flyttet bakover fra sine opprinnelige plasseringer. Slik den står nå er panseret presset maksimalt ned foran.

Prosessen dit har vært lang. Det startet med et panser bygget i tre, for å finne de rette linjene. For på denne bilen handler alt om linjene. De må stemme. Derfor høvlet Ole Gunnar av nesten 10 centimeter i fronten, før han var fornøyd. Siden ble det støpt i glassfiber. Kostnaden på panseret alene overstiger 200 000 kroner.

Solgte T143

Dette prosjektet startet senhøsten 2021. Ole Gunnar hadde nylig solgt sin strøkne Scania T 143 til Danmark, da han handlet en pent brukt Volvo FH16 750, rygget inn i garasjen og lukket døren. Kun TransportMagasinet har fått være flue på veggen og skrevet om utviklingen, frem til nå.

https://f.nordiskemedier.dk/2inwqk8gv7g3q6bb.jpg
Gull av gråstein. 143’en ble viden kjent, før den i fjor høst ble solgt til Danmark. Den trauste FH16 i bakgrunnen skal snart overta showet. Foto: privat

– Jeg fikk se et bilde av en sånn på Facebook og likte det jeg så. En sånn skal jeg bygge, tenkte Ole Gunnar for et halvt år siden. Nå er vi allerede på den aller første kjøreturen med det som trolig er den eneste 16-literen i sitt slag i verden.

Nå vil sikkert noen rynke på nesen og tenke at denne blir det ikke enkelt å få skilter på. Til dem kan tusenkunstneren fra Bergen fortelle at dialogen med Statens vegvesen har vært på plass fra første stund. Det er ikke gjort noe på denne lastebilen, som ikke allerede er diskutert og akseptert av kontrollerende myndigheter.

Snutelykke

Ole Gunnar var derfor en av landets lykkeligste menn da han for første gang sist søndag fikk betrakte sitt skaperverk utendørs og på litt avstand.

– Vi har klart det. Det ble fantastisk bra, utbrøt han da sønnen Ole kom kjørende og vi alle kunne se hvordan snutebilen tok seg ut langs veien. Nå skal resten av de fikse detaljene settes sammen, før det hele ender i lakkhallen.

Trolig får vi se det ferdige resultatet i mai. Ole Gunnar og sønnene blir nok å treffe mange steder i løpet av sommeren. Elmia er bankers.

Tuft Customservice er spente på reaksjonene i nabolandet. Ikke alle ombygninger av lastebiler er like vellykket. Man blir nøye gransket når man stiller med noe nytt, det vet de. Men enn så lenge smiler de bredt i den vesle garasjen utenfor Bergen. 

Opphav og kilder: TransportMagasinet og Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.113