Lastebiler med elmotor eller gass: Hvem "vant" i Q1 2022?
TUNGT OG NYBILER: Så langt i år er det prosentvis sterk utvikling på batteribiler, mens gassbilene går ørlite tilbake - og nå ligger bak de elektriske i antall..
I 2021 ble det registrert totalt 64 elektriske lastebiler og 123 gasslastebiler (alle vektklasser). Se merkefordelingen i artikkel fra årsskiftet, hvor Volvo og Scania leder i hver sin kategori.
Og slik er Q1 2022
Ved hjelp av OFV har vi også denne gang talt opp beholdningen nye lastebiler registrert i 2022 med forskjellige typer "alternativt" drivstoff.
- Annet – 0 registrerte
- Biodiesel - 0 registrerte
- Bensin/E85 – 0 registrerte
- Bensin – 0 registrerte
- Bensin plugin hybrid - 0 registrerte
- Diesel plugin hybrid - 0 registrerte
- Diesel/Gass – 0 registrerte
- Bensin/Gass – 0 registrerte
- Hydrogen – neida
- LPG – nope
- LNG – nope, i Norge gjelder kun LBG…
- Parafin – 0 registrerte
Men så folkens, når vi kommer til biler med gassmotor og batterielektrisk drift, da begynner det å monne. Selv om prosentandelen av alle lastebiler registrert i 2022 fortsatt er lave 6 prosent av alle biler over 16 tonn
Og i år topper Volvo så langt både el-tabellen og gass-tabellen.
Gass – 34 registrerte, herav 33 over 16 tonn:
- Volvo 16 biler
- Scania 8 biler
- Mercedes 8 biler
- Iveco 2 biler
Merk at det i statistikken ikke skilles mellom komprimert og flytende gass.
Elektriske – 37 registrerte, herav 31 over 16 tonn:
- Volvo 17 biler
- Scania 13 biler
- Fuso 2 biler
- Ford 2 biler
- BYD 1 bil
- MAN 1 bil
- Maxxus 1 bil
- Renault 0
Opphav og kilder: OFV, Tungt.no