Oslo med nedslående varebilkontroll: 40 av 54 biler fikk mangellapp
TUNG MANGELLAPPBUNKE: Nesten alle varebilene som ble stoppet på Risløkka lørdag denne helgen hadde tekniske feil eller mangler.
- Slike kontroller av varebiler som er i næringsvirksomhet forsøker vi å ha sammen med A-krim en gang i måneden. Særlig på sentrumsnære steder i Oslo, sier Bjørn Uno Rogneby i Utekontroll Øst i Statens vegvesen.
I kontrollen ser Statens vegvesen blant annet på det tekniske, og A-krim sjekker spesielt lønnsforhold, svart arbeid og lignende.
Rogneby vet av erfaring at det er mye som ikke er på stell når det gjelder varebiltransport, og bransjen er mye dårligere stelt enn lastebilbransjen.
En sjåfør som ble tatt med falskt førerkort hadde tidligere mistet sitt originale førerkort i Norge. Vedkommende hadde kjøpt et falskt førerkort fra Moldova. Foto: Statens vegvesen
- Det er mange flere sjåfører i varebilbransjen som ikke har førerrett, og i denne kontrollen ble det gitt ut svært mange mangellapper til varebiler i dårlig stand. Jeg tenker at stikkordet er det nettbutikkene kaller "fri frakt". Da må nødvendigvis prisen gå ned et sted, og jeg mistenker at det går ut over de som frakter varene, sier Rogneby.
Han påpeker at det ofte er utfordrende å stoppe varebilsjåførene.
- De kommer vanligvis ikke inn når vi skilter for kontroll på kontrollplassene våre, slik de skal. Derfor må vi ha bistand av politi til å hente inn varebilene, slik som vi hadde sist lørdag på Risløkka, sier Rogneby.
Rogneby mener det er viktig å luke ut ulovligheter i varebilbransjen.
- Disse konkurrerer i samme bransjen som de små lastebilene, men lastebilene er underlagt helt andre regelverk og blir utkonkurrert av varebilene, sier Rogneby.
Tungt.no har vært i kontakt med A-krim, men de er per nå ikke klare med sine konklusjoner etter kontrollen.
Resultater fra varebilkontrollen
Resultat fra samarbeidskontroll på Risløkka trafikkstasjon mellom flere grupper fra Statens vegvesene og A-krim.
- 79 varebiler ble tatt inn til kontroll og av disse ble 54 tatt ut til utvidet kontroll.
- 3 førere brukte ikke bilbelte og fikk 1.500 kroner i gebyr.
- 8 biler hadde overlast og måtte laste ned til lovlig vekt før videre kjøring. En av disse hadde over 500 kilo for mye og sjåføren fikk gebyr på 3.000 kroner.
- 40 biler fikk kontrollseddler (mangellapper) for tekniske mangler/defekter.
- En bil fikk mangellapp og bruksforbud for defekt brems og sprukket bremseskive. Måtte hentes av bilberger.
- 2 biler fikk bruksforbud på grunn av at påbygget var løst.
- 1 bil fraktet propangass ADR (farlig gods). Her var bilen for tung, bilen var ikke merket med at den fraktet farlig gods, fører hadde ikke kapetanse for å frakte ADR, og det manglet branslukkere og fraktdokumenter. Her ble både fører og avsender anmeldt.
- 5 førere ble anmeldt for kjøring uten gyldig førerrett. 2 manglet riktig klasse, 2 hadde ugyldige førerkort og 1 fremviste falskt førerkort. Denne føreren hadde tidligere mistet sitt gyldige førerkort i Norge.
To varebiler fikk bruksforbud på grunn av løst påbygg. Foto: Statens vegvesen
Opphav og kilder: Statens vegvesen