Knapp setter fart på Kicks nye omnikanal-lager
– Det vil kunne ta mindre enn ti minutter fra en bestilling er lagt inn til den er pakket og klar for utlevering, sier Mikael Holmqvist, adm. direktør i Knapp AB.
Kicks er Nordens ledende skjønnhetskjede med 230 butikker i Sverige, Norge og Finland og en moderne omnikanal-løsning hvor fysisk butikk og e-handel er integrert. Kjeden, som er en del av Axel Johnson Group, tilbyr nærmere 30.000 produkter fra over 300 varemerker.
Avhengig av fleksibilitet og høy plukkekapasitet
Kicks nye omnikanal-lager bygges i Rosersberg nord for Stockholm og ettersom det 29.000 kvadratmeter store anlegget skal håndtere varelevering til både butikker og e-handelskunder i Sverige, Norge og Finland stilles det store krav til fleksibilitet og høy plukkekapasitet.
– Valget av en felles hub for å levere varer til både butikker og e-handelsordrer, i kombinasjon med Knapps automatiseringsløsning skaper gode forutsetninger for en kraftig forbedret produktivitet og skalerbarhet og muliggjør raske leveranser på alle våre markeder, fastslår Freddy Sobin, adm. direktør i Kiks. – I dag har vi en sterk og velfungerende omnikanalstrategi på plass og med en konsolidert og fremtidssikker logistikkplattform vil vi være godt rustet til å styrke vår markedsposisjon ytterligere, fortsetter han.
Anlegg med 60.000 kasser
Løsningen fra Knapp vil ha plass til mer enn 60.000 plastkasser som kan deles inn i åtte seksjoner. Ved hjelp av OSR Shuttle EVO flyttes de til plukkestasjonene Pick-it-Easy EVO hvor lagerpersonalet plukker de aktuelle varene ut av kassene og direkte over i transportemballasje. Leverandøren opplyser at løsningen muliggjør både en fleksibel og rask fremhenting av produkter takket være at shuttlerobotene i reolanlegget kun trenger å flytte maksimalt to kasser for å få tilgang til riktig produkt.
I en pressemelding opplyser Knapp at Kicks vil være i stand til å håndtere over 2.000 bestillinger i timen når det nye lageret står klart i begynnelsen av 2024
Forhindrer plukkfeil
– Sammenlignet med et lager som bruker tradisjonell manuell plukking, kan hver person i denne løsningen være fire, fem ganger mer produktiv, samtidig med at Kicks sikrer en meget rask gjennomstrømming av kundeordrer, sier Mikael Holmqvist, adm. direktør i Knapp AB. – For et selskap som Kicks hvor raske leveranser er et viktig konkurransefortrinn, vil denne løsningen være avgjørende for fremtidig vekst, mener han.
Hele lageret vil være knyttet til Knapps automasjoner og ved ordreplukkingen vil det også bli installert programvare som skal forhindre plukkfeil.
– Kostnaden for å rette en slik er ofte høyere enn verdien av det bestilte produktet. Vårt system varsler når det er i ferd med å gå galt, noe som ofte resulterer i en kostnadsbesparelse for kundene våre, sier Mikael Holmqvist.
Opphav og kilder: Knapp