23948sdkhjf

Hydrogenlastebiler: ASKO Midt-Norge bestiller Scania og håper på snøballeffekten

ASKO skriver i en pressemelding i dag at de vil anskaffe hydrogendrevne trekkvogner fra Scania med en rekkevidde på opp mot 900 km.

TUNG REKKEVIDDE: – Vi anser hydrogenlastebiler som et godt supplement til batterielektriske lastebiler for å gjøre transporten vår utslippsfri, sier Jørn Arvid Endresen, direktør i ASKO Midt-Norge.

Selskapet som forsyner Trøndelag og Nordland med mat har, som leserne kanskje allerede har fått med seg, fire hydrogenlastebiler fra Scania i et pilotprosjekt.

Nå utvides flåten med to 50-tonns lastebiler med en rekkevidde som langt overgår det de elektriske lastebilene klarer uten ladestopp. Dette skal bidra til at selskapet når sine utslippsmål. 

Ikke utslippsfri uten hydrogen

Anskaffelsen forutsetter støtte fra Enova, presisere ASKO, som har som mål at selskapets transport skal være utslippsfri innen 2026. For å klare det mener Endresen at både batterielektriske, hydrogenelektriske og biogass-lastebiler må tas i bruk.

- De tyngste og lengste transportene er de vanskeligste å gjøre utslippsfrie, og her ser vi at hydrogen har et fortrinn. De nye distribusjonsbilene fra Scania mener vi derfor er en god løsning i dette segmentet, sier Endresen.

- For å få fortgang i omstillingen til utslippsfri transport må aktørene i verdikjeden samarbeide. Det gjør vi i H2 Truck prosjektet, og jeg regner med at flere transportaktører følger etter oss og anskaffer hydrogenlastebiler, sier direktør Jørn Arvid Endresen.

Omfattende satsting på fornybart

Tony Sandberg er direktør for E-mobility Scale-Up i Scania CV AB. - Scania mener at hydrogen vil spille en viktig rolle for å gjøre de tyngre lastebilene utslippsfrie. Vi vil nå produsere en begrenset serie for å lære mer om kundebehovene og økosystemene som lastebilene skal operere i.

Vi har tatt fram en spesifikasjon for en 50-tonns trekkvogn med rekkevidde på 600–900 km, en bil som vi vet at markedet har stor interesse for. Bilene skal leveres innen 24 måneder etter bestilling, og vi vil også garantere for en restverdi av kjøretøyet, sier Tony Sandberg.

Han påpeker også at økosystemet i H2 Truck er viktig for å Scania når de skal levere de første lastebilene.

Viktig gjennombrudd

H2 Truck har som mål å få de 100 første hydrogenlastebilene på norske veier, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw mener at Scanias leveranse av lastebiler er et viktig gjennombrudd for satsingen på utslippsfri tungtransport i Norge.

- Scania er ledende aktør i Norge på tyngre lastebiler. At de kommer med hydrogenlastebiler er et tydelig signal til bransjen om at dette er en teknologi som det er verdt å satse på, sier Gjerløw som er daglig leder i Evig Grønn AS. Han håper på en snøballeffekt.

- I H2 Truck har vi god dialog med de store produsentene. Volvo, Daimler og Iveco er blant de som nå forbereder storskala produksjon av hydrogenlastebiler. I Sveits har allerede Hyundai levert et 50-talls lastebiler, og er sammen med flere andre produsenter klare for å levere lastebiler til i Norge. Jeg er sikker på at vi snart ser flere transportaktører og vareeiere som anskaffer hydrogenlastebiler, sier Jan Carsten Gjerløw.

- Men det er kostbart å ta i bruk ny teknologi, og vi er avhengig av støtte fra Enova før vi kan gå til en bestilling. Vi forventer også at myndighetene gjennom Enova nå lanserer et program for etablering av hydrogenstasjoner så det blir mulig for oss transportbrukere å satse helhjertet på hydrogen, sier Jørn Arvid Endresen i ASKO MN.

Opphav og kilder: Pressemelding fra H2 Truck

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11