Øst-vest-ansvaret gikk til Presis Vegdrift - skal vedlikeholde fire viktige fjelloverganger
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland signerte i formiddag kontrakten til en verdi av 670 millioner kroner. Kontrakten ble lyst ut i februar.
Oppgaven for Presis Vegdrift er å drifte 471 kilometer riksveg, pluss 78 kilometer gang- og sykkelveg, i et stort og variert kontraktsområde:
Fire fjellovergangar og mange kilometer med tunnel:
¤ Riksveg 7 Haugastøl – Bu (som inkluderer fjellovergangen Hardangervidda)
¤ Riksveg 52 Storeskar - Borlaug (Hemsedalsfjellet)
¤ Riksveg 13 Skare (Kløvet) – Vangsnes (Vikafjellet)
¤ E16 Voss – Tyin (Filefjell)
¤ Riksveg 5 Håbakken - Fodnes
Blant de 45 tunnelene i kontraktsområdet er Lærdalstunnelen. Med sine 24509 meter er tunnelen som åpnet i 2000 verdens lengste vegtunnel.
Totalt er det 103.232 meter, eller 103 kilometer, tunnel i kontraktsområdet.
Har ansatt flere byggeledere enn vanleg
Kontrakten omfattar kommuner i tre fylker; Voss, Vik, Aurland, Lærdal, Eidfjord, Ullensvang og Ulvik i Vestland. Hemsedal og Hol i Viken og Vang i Innlandet.
– Dette er ein stor vegkontrakt, noko som gjer at Statens vegvesen har tilsett fleire byggjeleiarar enn vanleg. I tillegg til ordinær byggjeleiar har vi valt å ta med også teknisk byggjeleiar for tunnel og teknisk byggjeleiar for høgfjell, seier prosjektleiar Johannes Øydvin i Statens vegvesen.
Fire blir til én
Kontrakten gjelder i fem år, fra 1. september 2022 til 31. august 2027, med mulighet for forlengelse inntil tre år.
Regionreformen som ble innført 1. januar 2020, innebærer at fylkeskommene har ansvaret for drift av fylkesvegene.
Den nye kontrakten gjelder derfor utelukkende for riksveger og det er fire gamle kontraktar som helt eller delvis er slått sammen til én. ÅDT i kontraktsområdet varierer fra 400 til 9.000.
Opphav og kilder: Statens vegvesen