NLF skuffet over fiskevann-grepet fra Nygård
FISKEVANNMYSTERIET: Tidligere i dag varslet samferdselsministeren tiltak mot avrenning av fiskevann. NLF er skuffet over hva ministeren kommer med, gebyrlegging.
- Det er godt at statsråden endelig kommer på banen, men jeg håper han følger opp de mange og klare rådene han og Statens vegvesen (SVV) har fått fra bransjen over lengre tid, sier Geir A. Mo i lastebileierforbundet..
Han viser til at det i vedtatt bransjestandard er forutsatt flere tiltak fra myndighetens side.
Blant annet har bransjene etterspurt innføring av elektroniske og obligatoriske fraktbrev, et kabotasjeregister, krav til temperaturlogg, varsling av transportkjøper og forbud mot for mange ledd i transportkjeden.
– I tillegg har vi og flere i sjømatbransjen bedt om påbud om å bruke tette kasser. Disse finnes, de fungerer fullt ut tilfredsstillende, og årsaken til at de ikke brukes er sannsynligvis prisen, som er noen øre ekstra per kilo. Eksportørene skal spare penger - og derfor fortsetter de å bruke for dårlige kasser, mener Mo.
Han understreker at alt dette er tiltak de allerede har bedt myndighetene om.
– Da er det litt trist at det eneste tiltaket statsråden synes å foreslå er å bøtelegge transportørene enda mer. Useriøse transportører skal tas, men dette problemet favner langt bredere, og det å bare fokusere på sanksjoner mot transportørene blir etter vår mening for enkelt, sier NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo.
Norges Lastebileier-Forbund mener at også fiskeprodusentene bør ta sin del av ansvaret for at fisken sendes ut av landet på en måte som sikrer kvaliteten, og som tar mest mulig hensyn til miljøet.
- En av grunnene til at slik avrenning skjer, skyldes blant annet at kjernetemperaturen hos fisken er for høy i det den forlater slakteriet. Her ha sjømatnæringen et stort ansvar. Samtidig er en annen kjent årsak at sjåføren slår av kjøleaggregatet, noe som gjør at det blir for varmt i lasterommet på bilen, og isen begynner å smelte.
Norge eksporterte ifølge Norges sjømatråd i 2021 sjømat for 120,8 milliarder kroner. Totalt ble det eksportert 3,1 millioner tonn sjømat ut av landet, hvor laks og ørret utgjorde 1,6 millioner av dette.
Et typisk vogntog kan ta med seg en fraktmengde på litt under 20 tonn fisk, men av dette utgjør inntil 4.500 kilo frossen is. Ved ankomst til sin destinasjon et sted i Europa har i de verste tilfellene mellom 1.800 og 3.600 liter isvann rent ut av fra vogntoget.
Opphav og kilder: Pressemelding fra NLF