23948sdkhjf

Megasuksess med AutoStore: Element Logic doblet omsetningen til 2,3 milliarder

Økt netthandel og forventning om raske leveranser bidrar til økt etterspørsel etter automatiserte logistikkløsninger over hele verden. Det har resultert i nok et rekordår for Element Logic.

Omsetningen til verdens første og største AutoStore-partner økte med 104 prosent, fra 1,1 milliarder kroner i 2020 til 2,3 milliarder kroner i 2021. EBITDA endte på 378 millioner kroner, en økning på 123 prosent fra 2020.

Ordinært resultat etter skatt var på 134 millioner kroner. Med en positiv kontantstrøm på 139 millioner kroner, økte også konsernets kontantbeholdning fra 330 millioner kroner til 469 millioner kroner ved utgangen av 2021, opplyser selskapet i en pressemelding.

Størst vekst i Danmark og i Sverige

− Vi konstaterer nok et rekordår resultatmessig, med vekst i alle etablerte markeder. Den største veksten ser vi i Danmark og Sverige, tett fulgt av Tyskland og Norge. Jeg tror nøkkelen til de gode resultatene er strategien vår om å ivareta og utvikle den ledende posisjonen vi allerede har i etablerte markeder, samt å gjennomføre en sunn og lønnsom vekst i nye, forteller Dag-Adler Blakseth, konserndirektør i Element Logic.

I juni i fjor gikk oppkjøpsfondet Castik Capital inn som en majoritetseier i Element Logic, med mål om å støtte selskapet i deres globale ekspansjon, samt å utforske ytterligere muligheter for å utvide selskapets tjenester og programvarefunksjoner, delvis gjennom selektive fusjoner og oppkjøp.

− Kombinasjonen av vår egen kompetanse og sterke ambisjoner med en profesjonell aktør som Castik Capital på eiersiden, åpner mange muligheter for videre vekst, sier Blakseth.

Det norske konsernet Element Logic er både verdens første og største AutoStore-partner. Årets oppkjøp i USA er et viktig ledd i konsernets globale ekspansjonsstrategi. Foto: Andreas Hackl

Ekspanderer globalt

I mars i år kjøpte Element Logic det amerikanske selskapet SDI som er leverandør av nøkkelferdige automatiserings- og sorteringsløsninger. Det skjedde etter inngåelsen av en utvidet distribusjonsavtale med AutoStore på nyåret, som åpnet opp for en global ekspansjon av Element Logics tjenester og leveranser. Element Logic ekspanderer dermed til 13 nye lokasjoner i USA og Latin-Amerika (Brasil, Chile, Colombia, Mexico og Peru). Transaksjonen ble gjennomført 12. april.

− Oppkjøpet er en viktig milepæl i vår globale ekspansjonsstrategi. Med SDI på laget entrer vi det attraktive amerikanske markedet sammen med en partner som akselerer vekststrategien vår, sierBlakseth.

Opphav og kilder: Element Logic

KLIKK for alle artikler i Lager og logistikk.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078