23948sdkhjf

I-Shift-kassen til Volvo får fart på seg

"Lynkjappe" girskift? Volvo lover i hvert fall at girkassen blir omtrent 30 prosent kjappere.

TUNGE GIR: Noe av det sympatiske med Volvos girkasse, er at den brukes i både diesel- og elektrisk drevne Volvo lastebiler.

Oppdateringen denne gang består bla. av en raskere aktivering av clutchen, som resulterer i kortere avbrudd i trekkraften. Den gjør dessuten girskiftene mykere, mener Volvo.

– Jo flere girskift veien og terrenget krever, jo mer vil sjåføren sette pris på forbedringene, mener Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission manager hos Volvo Trucks i dagens pressemelding.

Forbedringene skyldes oppdaterte sensorer med høyere nøyaktighet, ny programvare og en raskere mikroprosessor. En ekstra skive i girkassebremsen gjør at den reagerer raskere før et girskift. I tillegg kommer redusert luftvolum i forskjellige aktiveringssystemer som skiftegaflene, clutchen og girkassebremsen.

 I-Shift ble introdusert i 2001, og i dag bygges alle tunge Volvo lastebiler med I-Shift som standard. Mer enn én million lastebiler er solgt  med I-Shift-teknologi.

Opphav og kilder: Volvo pressemedling

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094