I-Shift-kassen til Volvo får fart på seg
TUNGE GIR: Noe av det sympatiske med Volvos girkasse, er at den brukes i både diesel- og elektrisk drevne Volvo lastebiler.
Oppdateringen denne gang består bla. av en raskere aktivering av clutchen, som resulterer i kortere avbrudd i trekkraften. Den gjør dessuten girskiftene mykere, mener Volvo.
– Jo flere girskift veien og terrenget krever, jo mer vil sjåføren sette pris på forbedringene, mener Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission manager hos Volvo Trucks i dagens pressemelding.
Forbedringene skyldes oppdaterte sensorer med høyere nøyaktighet, ny programvare og en raskere mikroprosessor. En ekstra skive i girkassebremsen gjør at den reagerer raskere før et girskift. I tillegg kommer redusert luftvolum i forskjellige aktiveringssystemer som skiftegaflene, clutchen og girkassebremsen.
I-Shift ble introdusert i 2001, og i dag bygges alle tunge Volvo lastebiler med I-Shift som standard. Mer enn én million lastebiler er solgt med I-Shift-teknologi.
Opphav og kilder: Volvo pressemedling