23948sdkhjf

Trelastsikring? Det skal ikke være sånn

Dette "nordeuropeiske" trelasset ble stoppet av Statens vegvesen i kontroll på Ørje og beordret til omlasting og lastsikring og litt til.

TUNGT OG ETTERTRAKTET: Byggevarer er snart verd sin vekt i gull. Da er det vel desto mindre grunn til å spare på frakten?

Kontrollørene på Ørje var i hvert fall ikke nådig da de kom over dette vindskjeve trelasset med ganske internasjonalt tilsnitt.

Trelasten var fra Finland, det ble fraktet på et vogntog fra Estland, det kom via Sverige, skulle etter alt å dømme til et svenskeid varehus, for så kanskje å bli spikret til en terrasse i Norge av en snekker fra et land vi ennå ikke kjenner.

Ifølge Statens vegvesen var det totalt 27 tonn trelast vi her ser på bildet, og som var på vei ut i kapellsiden på tilhengeren. Med katastrofalt potensial til å flytte seg mye lenger enn det.

Arbeidsuhell, eller slurv, med for dårlig trelasting og lastsikring, som fører til trelastforskyving kan skje. Sånn sett er det bra at dette ikke bare kontrolleres underveis av sjåføren, som har ansvaret, men også avdekkes i stikkontroller av Statens vegvesen.

- Her var det lastet uten midtstaker og mageband, forklarer kontrolleder Øyvind Grotterød til Tungt.no på telefon, og antyder at dette lasset kunne blitt vanskelig å holde på veien etter hvert.

I dette tilfellet var sanksjonen for trelasset kun bruksforbud til det ble omlastet og sikret. I tillegg ble det påpekt uregelmessigheter ved håndbrekket på bilen.

VI MENER: Uten at redaksjonen kjenner akkurat dette vogntogets og transportørens spesifikke tilstand, er det summen av indisier her som bringer oss til dagens tips og anmodning til norske vareiere og transportkjøpere - desto mer varene nå blir verd, desto mindre grunn er det vel til å kjøpe transport som er så billig at det blir dyrt?

Opphav og kilder: Statens vegvesen kotrollrapport

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (2)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.1