23948sdkhjf

24 meter og 60-tonn: Smarte hengere fra Maur er klare

Vei og Anlegg 2022: Det er to og et halvt år siden Maur Bilpåbygg tok fatt på oppgaven for å finne best mulig hengerløsning tilpasset 24 meter og 60 tonn totalvekt.

TUNG UTVIKLING: Utviklingsjobben startet i desember 2019, og nå er produktet klart.

Maur Bilpåbygg brukte norske ingeniører og konstruktører til å utvikle eget drag tilpasset regelverket for 24-metersvogntog.

Draget er testet og konstruert for å tåle belastingene fra slephengere med 30 til 40 tonns teknisk totalvekt.

Uten dolly

– Siden vi allerede hadde slephengerchassis for både tre- og fireakslede hengere var det mindre utfordringer å tilpasse disse, sier Marius Nøss i Maur Bilpåbygg.

– Vi ønsket å finne en løsning hvor dolly-alternativet ikke ble brukt, og at man kunne være 19 meter fra første til sjuende aksling i ekvipasjen, uten å overstige 24 meter, og samtidig bli så kort at man er innenfor 19,5 meter totallengde.

Utgangspunktet er de mest vanlige akselavstandene på en tradisjonell 6x4 tippbil, 3350 mm til 3400 mm med 26 tonn totalvekt, og de meste vanlige akselavstander på fire-akslet bil, der det oppnås 32 tonn totalvekt.

– Dette med tanke på at våre kunder skal kunne bruke eksisterende materiell, som er tilpasset de norske forholdene og regelverket, sier Nøss.

Flere faktorer enn bare den totale akselavstanden måtte hensyntas, som blant annet totallengden på hengeren, sporingskravet, antall akslinger og styrbare akslinger.

To typer

Nå kan Maur Bilpåbygg tilby to typer slephengere, en tre-akslet med teknisk totalvekt på 30 tonn og en fire-akslet med teknisk totalvekt på 40 tonn.

ST3: med fire-akslet bil og tre-akslet slephenger type ST3, kan det i dag kjøres 24 meter og 60 tonn på utvalgte veier i Norge. ST3’en i kombinasjon med fire-akslet bil (forbehold om akselavstand og plassering av henger kobling) med tillatt totalvekt på 32 tonn på vei, kan oppnå 60 tonn totalvekt. Og med inntrukket drag holder man seg innenfor 19,5 meter totallengde og 50 tonn totalvekt på veier, der det er maksimalt tillatt vekt og lengde.

ST4: Denne har en akselavstand fra første til fjerde på 6920 mm og tillater 34 tonn på utvalgte veier. I kombinasjon med en tre-akslet bil (med forbehold om akselavstand og plassering av hengere kobling) med tillatt totalvekt på 26 tonn på vei, oppnås 60 tonn totalvekt. Og med inntrukket drag (som på ST3) holder man seg innenfor 19,5 meter totallengde og 50 tonn totalvekt på veier med maksimalt tillatt vekt og lengde.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094