23948sdkhjf

Første fra Sigurd Stave: Killingmos femte feiebil

Den første chassismonterte feiebilen fra Bucher Municipal levert av Sigurd Stave ble Killingmo Freseservice sin femte feiebil.

Killingmo Freseservice er nå oppe i fem feiebiler, eller chassismonterte feiepåbygg som det heter på fagspråket. Deres femte ble også den første Bucher Municipal AG levert av Sigurd Stave Maskin AS etter at de overtok hele agenturet 1. mars 2022.  

- Det er moro at feiebilene er tilbake hos Sigurd Stave, kommenterer Jarle Killingmo, styreleder i selskapet som nå har 65 ansatte.


En minitest før første vakt. Utstyret skal være godt egnet til å redusere mengden svevestøv. Foto: Fredrik Saugstad

Han har mange års erfaring med flere feieprodusenter, for i tillegg til vanlig feiing og vasking av veier, er feiebilene faste innslag sammen med freselagene. Formann Espen Magnussen og Joakim Mortensen i Killingmos feieavdeling tar en gjennomgang inne og utvendig. Her er det ingen tid å miste.

Les også: Sigurd Stave ny Wille-importør

- Den skal ut på oppdrag i natt allerede, forteller Magnussen.


Dette ble den første chassis-monterte feiebilen fra Bucher Municipal levert av Sigurd Stave Maskin siden de tok over agenturet i Norge. Foto: Fredrik Saugstad

Godt spekka

Produktansvarlig Jonas Angermo viser oss rundt bilen, en konseptbil fra Bucher i Danmark bygget på et Volvo FM460-chassis med I-Shift med to crawl-trinn og VDS-styring. Det har blitt montert Trux lysbøyle i henhold til EU-reglement for lysbilde foran når frontkost er montert som på denne. Utover dette er det montert etter ønske fra kunden sidemarkeringslys og lys ved stigtrinn. Men enda mer arbeidsbelysning tilkommer når de får prøvd den mer.

Les også: Tenax skal feie helelektrisk over Norge

- Ellers er den relativt spekket, forklarer Angermo.


Jeg grue-gleder meg forteller sjåføren Drazenko Kajic. Stas å få ny bil, men da han fikk vite at den skal stilles ut på Vei og Anlegg, ble det liksom litt ekstra press på å kjøre forsiktig. Foto: Fredrik Saugstad

Påbygget er et Bucher XPowa V120 på 12 m3 størrelse og er på mange måter volummodellen. Den kan kjøre dualfunction og den har det meste av tilvalg og har front spraybar som binder støvet og bak finner vi en kraftig Rotocleaner. Sugeslangene for baksug er av heavy-duty spec for å håndtere asfalt-rester med mere, og sikrer høy oppetid for kunden. Den har vendbar midtkost som forhindrer striper etter rengjøring, noe ingen vil ha selvsagt. Konstruksjonen på sidekoster er forhengslet som gjør at eventuelle hinder og gjenstander ikke skader utstyret som ved en bakhengslet løsning.

Les også: Sopihop: Vasker Stavanger hver natt

Fullt trøkk

André Killingmo, daglig leder i Killingmo Freseservice AS, forteller tidlig i april at det er fullt trøkk allerede med vårfeiing. Om noen timer skal den ut på veiene rundt Drammen for Veidekke. Etter det, og utover sommeren vil den gå i asfaltfresing.

Denne skal gå mest i og rundt Oslo, der den passer fint inn med det smidige oppsettet med 4,30 meters akselavstand, danskerumpe og Euro6-motor. Hjelpemotoren på feiepåbygget er en JCB-motor med steg V.


Formann, Espen Magnussen, sjekker at løsningene ble som bestilt. Foto: Fredrik Saugstad

Konseptbil

Tilgangen på chassis, og dermed feiebiler, er litt mer tidkrevende enn vanlig for tiden. Denne hadde allerede Bucher i produksjon og dermed kunne importøren tilby denne relativt kjapt, og da ble det en Volvo. Bucher har det nemlig med å lage konseptbilene på Volvo-chassis, ellers kan man selvsagt bestille det man ønsker.

Les også: NCC: I want my MTV


Jonas Angermo og André Killingmo takker for handelen som endte med Sigurd Stave Maskins første leverte chassismonterte Bucher. Foto: Fredrik Saugstad

- En bil nr.2 er i bestilling, men den har levering i 2024, og da blir det Scania forteller Jarle.

Scania-dominans

Killingmo guttas ønsker er ikke vanskelig å gjette. Bilparken deres bestående av 41 biler er alle Scania, med innslag av fire Volvo. Bilene blir ofte lagt merke til, de har godt med lys og mange har vært en runde innom Stiholt for det lille ekstra. Men det ble nikket anerkjennende da Jarle fikk tatt en nærmere titt på deres nye feiebil, han synes den ble kompakt og fin.

Les også: Vårrengjøring med gatefeiemaskinenes Rolls-Royce

Skien-bil

Han forteller om en bilkultur med folk som liker det de holder på med og er opptatt av detaljene. Selv peker han på registreringsnummeret som starter med NH. Skien-registrering ble levert etter ønske og er blitt en «greie» på Killingmo-bilene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156