23948sdkhjf

Er fagforbundene usynlige for lærlingene?

Organiseringsgraden blant lastebilsjåfører er lav, det er fakta. Men hvordan står det til blant de helt ferske, nemlig lærlingene?

TUNG FAGORGANISERING: Lærlingen påpeker at det er lite informasjon om fagorganisering. Opplæringskontoret er bekymret, mens forbundet mener skolene bør ta mer ansvar.

Tungt har nå spurt de tre største fagforbundene om hva de gjør for å nå ut til de som kommer fra skolebenken. Kun et forbund svarte, og det viser kanskje at interessen for disse unge menneskene er heller laber.

Tungt har tidligere spurt 100 yngre sjåfører om de er fagorganisert eller ei - hvorfor - og i hvilket forbund. Av 60 svar sa hele 43 prosent at de er organisert. Dette er et mye høyere tall enn organiseringsgraden totalt blant norske yrkessjåfører. Tungt konkluderte likevel med at fagforbundene har en jobb å gjøre.

Hva sier lærlingene selv?

Mari Oldertrøen fra Tynset er sjåførlærling, og kjører til daglig for FIAS i Østerdalen. Hun kommer fra en familie der både onkel og far kjører lastebil.

- Jeg organiserte meg ganske nylig i Fagforbundet, da jeg fikk høre at det var gratis for lærlinger, sier Oldertrøen.

Hun forteller at det var helt tilfeldig at hun hørte at det var gratis medlemskap.

- Mange av de jeg jobber med er organiserte og de mente det var lurt også for meg som lærling. Det er mange goder og litt tryggere rammer om man skulle havne i situasjoner der man trenger hjelp og støtte, sier Oldertrøen.

- Hva tenker du er grunnen til at svært få yrkessjåfører er fagorganisert?

- Folk tar seg kanskje ikke råd til det, og det er lite informasjon om fagorganisering, sier hun.

Torgeir Andreassen fra Sortland i Vesterålen har vært lærling siden august 2020. Han er ikke fagorganisert.

- Jeg fikk informasjon om organisering fra skolen under opplæringen min, og jeg har blitt informert av både opplæringskontoret og arbeidsgiver. Men jeg har ikke tenkt noe særlig på det å være fagorganisert, sier Andreassen.

Torgeir jobber for KR Transport på Stokmarknes. Han veksler på å kjøre to uker med stykkgods med semi, og to uker med fiskelast og stykkgods.

- Hva tenker du er grunnen til at svært få yrkessjåfører er fagorganisert?

- Jeg tror ikke det blir snakket så mye om organisering blant sjåførene, og da blir det heller ikke til at man tenker på det, sier Andreassen.

Bekymret for lærlingenes rettssikkerhet

Trond Helge Henriksen er øverste ansvarlige i SOTIN. Han sier at de har organisering av lærlinger på agendaen.

- Vår bekymring er først og fremst for lærlingenes rettssikkerhet i forbindelse med trafikkuhell og -ulykker. Vi ser for ofte at politiet mangler tungbilkompetanse, både på etterforskning og påtale. Da kan de unge uerfarne sjåførene lett bli belastet med unødige reaksjoner, sier Henriksen. 

Han synes at fagorganisasjonene er for lite på den ballen, og at de i praksis er usynlige overfor elever og lærlinger.

Se intervju med Henriksen: Transportlærlinger kan være trygge på arbeid livet ut!
– Bedrifter som ser på lærlinger som billig arbeidskraft er for det første dårlige lærebedrifter, og etter alt å dømme dårlige bedrifter. Alle elever blir gjort oppmerksom på at det finnes et ombud for dem. Vi jobber bevisst med å være lærlingens støtte og ressurs i forholdet elev/lærling og bedrift.

Usynlige for elever og lærlinger

Gunnar Nordvik er seniorrådgiver i Transport og logistikkforbundet (TLF), et av flere forbund som tilbyr organisering for lærlinger.

- Jeg tror dessverre at fagforbundene i praksis er usynlige overfor elever og lærlinger, og jeg er usikker på hvor mye av pensum som dreier seg om organisering, sier Nordvik på spørsmål fra Tungt..

Han mener at skolene burde anbefale lærlingene å organisere seg, og peker på at mange lærlinger raskt settes under press i lærebedriftene med krav om å produsere på lik linje som de rutinerte sjåførene.

- I TLF har vi hatt noen ganske stygge saker hvor lærlinger har blitt utnyttet grovt. Det handler om brudd kjøre og hviletid eller at lærlinger lures på lønn. Flere lærlinger klager over dårlig opplæring, men tør ikke ta tak i det fordi de er redd for kjeft eller å tape ansikt, sier Nordvik.

- Gjør TLF noe for at lærlinger enkelt skal kunne sette seg inn i hva fagforbundet står for, og hvilke fordeler som ligger i å organisere seg?

- Vi prøver å stille opp når vi inviteres til skoler for å informere om TLF, men vi får ikke så mange henvendelser. NLF har brukt mye ressurser knyttet til lærlinger og rekruttering. Dessverre er det ikke alle som inviteres til deres arrangementer.

- Vi mener det betenkelige med NLFs tette bånd til opplæringskontor og SOTIN, er at lærlingene blir stående ganske rettsløse når problemene oppstår ute i lærlingebedriftene når elevene må støtte seg til bukken og havresekken. Så kan man jo spørre seg om det er tilfeldig at en så liten andel av lærlingene er organisert?, sier Nordvik.

Tungt.no gjør oppmerksom på at det finnes ulike instanser som ivaretar lærlingenes rettigheter og plikter, som Opplæringskontoret eller Elev-, lærling- og mobbeombudet.

- Hvordan kan fagforbundet ivareta lærlingenes rettssikkerhet, for eksempel i forbindelse med trafikkuhell/-ulykker?

- I TLF ivaretas lærlingenes rettsikkerhet på lik linje som TLFs øvrige medlemmer. Dette betyr at de har juridisk bistand knyttet til arbeidsforholdet sitt. Dette gjelder også i forbindelse med trafikkuhell/-ulykker. I TLF er det gratis for lærlinger og skoleelever å være medlem.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047