Johan Kristofferson: Fra Boeing til Nordensjef i Swisslog
Kristofferson (47) kommer senest fra rollen som Regional Sales Director, Digital Solutions Europe i Boeing.
Etter å ha studert teknisk fysikk ved Chalmers Tekniska Högskola begynte han i 2002 å arbeide i programvarebransjen som teknisk selger i Göteborg-selskapet Carmen Systems – et selskap som senere ble kjøpt opp av Boeing. Deretter fortsatte Kristoffersons karriere i ulike salgslederroller i flyprodusentens organisasjon for flight operations.
– Etter snart 20 år i ulike roller i Boeing føles det morsomt og inspirerende å kunne bytte bransje, men samtidig kunne jobbe videre med komplekst salg av omfattende prosjekter med mye teknologi-innhold, lange prosesser og høye krav på verdiskaping, sier Kristofferson og understreker at han er ydmyk før han nå lærer mer om lagerautomatisering og intralogistikk.
– Folk beskriver meg ofte som tydelig med hva jeg ønsker å oppnå og at jeg formidler en smittende tro på hvor vi skal. Jeg tror jeg har en positiv og moderne ledertenkning der jeg setter teamet i sentrum og ønsker å skape et miljø og en kultur der folk kan trives, og hvor de felles prestasjonene er i fokus, fortsetter han
Skape struktur og systematikk i et hett marked
I Swisslog og bransjens nåværende markedssituasjon, hvor etterspørselen ifølge selskapet overstiger leveringskapasiteten, vil Johans fokus være på å skape struktur, systematikk og prioritere ressurser på riktig måte.
– Det er selvsagt en misunnelsesverdig situasjon, samtidig som det er viktig å forvalte alle forpliktelsene vi har gjort og gjør på en måte som er bra for kundene. Her er det viktig å sørge for at vi jobber godt sammen i organisasjonen, er synkroniserte og jobber mot samme mål. For å få hele løsningen til å fungere godt med design, realisering, support, salg, markedsføring og så videre, sier Kristofferson.
Opphav og kilder: Swisslog