Stangeland oppgraderer: Nyttelasten økes fra 30 til 38 tonn
TUNGT INNKJØP: Stangeland har i løpet av året kjøpt åtte nye Istrail-hengere, dimensjonert for 60 tonns kjøring. Det skal gi større last, færre biler, færre kilometer kjørt og mindre utslipp av CO2.
– På strekninger hvor vi har mye massetransport og hvor forholdene ligger til rette for det, har vi gitt innspill til veieier om at veien bør oppdimensjoneres for 60 tonns kjøring, sier Egeland.
Han forklarer at veieier kan være både Statens vegvesen, fylkeskommune eller kommuner. Den siste strekningen som ble dimensjonert opp basert på innspill fra Stangeland, er veien fra E39 til Stangelands hovedkontor på Soma.
Syv akslinger
For å kjøre lovlig med totalvekt på 60 tonn må bil og henger totalt bestå av 7 akslinger. Det finnes ingen «one size fits all», og hvert sett bestående av bil og henger optimaliseres ut fra type kjøring de går mest på.
Det finnes ingen "one size fits all" når man prater om bil og henger. Foto: Stangeland Maskin
Stangeland skriver i en pressemelding at en 4-akslet bil kjører med 3-akslet henger, og en 3-akslet bil må ha 4-akslet henger. Når veien er godkjent for 60 tonn, økes nyttelasten fra 30 tonn til 38 tonn. Det utgjør en stor forskjell på mange måter.
Egeland viser til IVAR-utbyggingen på Fjermestad som et tenkt eksempel. Anlegget er kun 14 kilometer fra Jærpukk, og ved en oppdimensjonert veistrekning her kunne man redusert antall turer mellom Jærpukk og Fjermestad med 758 lass.
– Tenk på hva det hadde redusert av trafikk i nabolaget, sier Egeland. Han bekrefter at dieselforbruket økes når man trekker tyngre lass, men netto besparelse ville fortsatt vært 8.145 kilo CO2 ved å øke til 60 tonns totalvekt på dette prosjektet. Dette tilsvarer CO2 utslippet til fire personbiler som kjører 12.000 km årlig.
Ombygging av utstyr er lønnsomt
Stangeland har i løpet av året kjøpt åtte nye Istrail-hengere, dimensjonert for 60 tonns kjøring, men også ombygging av eksisterende hengere er aktuelt.
– Ombruk av kvalitetsutstyr gir lengre levetid og er lønnsomt, sier Egeland. Han nikker mot verkstedet som han skimter rett utenfor vinduet sitt.
– Til en fireakslet bil har vi bygget om en treakslet henger med lengre drag, mens til krokbilene har vi justerbare drag slik at vi kan redusere lengden fra 22,0 til 19,50 meter. På 60-tonns vei må settet være 22,0 meter, mens på 50-tonns vei er lengde 19,50 meter. Når det kjøres med 60-tonns sett, er det likevel gunstig å ha justerbare drag, slik at man kan korte inn settet og smidig navigere inne på anlegget, sier Egeland.
Opphav og kilder: Stangeland Maskin