Fv. 659 Nordøyvegen: Nå er kjempeprosjektet offisielt åpnet
Siden oppstarten i 2017 har man jobbet med kjempeprosjektet, det har byttet hender fra Statens vegvesen til fylkeskommunen og det har gått med 5,6 milliarder 2021-kroner for å ferdigstille fv.659 Nordøyvegen, men nå er prosjektet offisielt åpnet:
Se bildekarusellen i toppen
Nordøyvegen gir fastlandsforbindelse til rundt 2700 mennesker på Lepsøya, Haramsøya, Flemsøya/Skuløya, Fjørtofta og Harøya i de tidligare kommunane Haram og Sandøy, men fra 1. januar 2020 er Nordøyene en del av Ålesund kommune.
Anlegg Nordvest, som består av ACO anlegg, Busengdal AS og Opshaug sandtak AS har kontrakt med Skanska på vegbygginga og er den største underentreprenøren. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Skanska har brukt 3,5 år
Nordøyvegen-prosjektet ble startet opp av Statens vegvesen, men ble tatt over av Møre og Romsdal fylkeskommune etter regionreformen 1. januar 2020. Megaprosjektet på 5,6 milliarder kroner står ferdig drøye 3,5 år etter at hovedentreprenøren Skanska Norge startet byggingen i 2019.
Les også: Tilbake til fremtiden: AMV FL-70 Hybrid
Prosjektet omfatter:
- Lepsøybrua, 800 meter lang bru fra Skjeltene på fastlandet over skipsleia til sjøfylling mot Lauka og Hestøya.
- Laukebrua, en 110 meter lang bru som ligger rett sørøst for Lauka og Lisjelauka.
- Hamnaskjersundbrua, en 200 meter lang bru i Hamnaskjersundet.
- Haramsfjordtunnelen fra Hestøya til Austnes, 3500 meter.
- Nogvafjordtunnelen, fra Longva på Flemsøya til Fjørtofta, 5730 meter.
- Fjørtoftfjordtunnelen, fra Fjørtofta til Myklebust på Harøya, 3680 meter.
- Burbergtunnelen, en miljøtunnel på Fjørtofta, 170 meter.
- Veg på sjøfylling over Lepsøyrevet, totalt 2735 meter.
- Ny veg over Fjørtofta.
Delåpninger
Strekningen Skjeltene-Lepsøybrua-Austnes ble åpnet i desember 2021 og Fjørtoftfjordtunnelen (Fjørtofta-Harøya) ble åpnet 16. juni 2022.
Les også: Norges mest spektakulære anlegg
Selv om hele prosjektet offisielt blir åpent denne dagen, vil ferdigstillelse rundt anlegget fortsette en stund til, særlig på Longva vil det være og arbeider ut i september og på strekningen Austnes-Ulla vil det pågå i flere måneder til.
Fra anleggsperidoen ved Nogvafjordtunnelen og FlemsøySkuløy i bakgrunnen. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Opphav og kilder: Møre og Romsdal fylkeskommune