EU-kontroll på traktorer fra 2023: Nå kurses mekanikerne
I 2023 kommer det nye påbudet om EU-kontroll for traktorer konstruert for hastigheter over 40 kilometer i timen, registrert 1. juli 2005 eller senere:
Jens Storhaug i Bilkurs Rogaland sier de håper å få sertifisert cirka hundre kontrollører i 2022. Det kreves 60 times opplæring, både teoretisk og praktisk, for å bli sertifisert som EU-kontrollør for traktor.
Unntak fra EU-kontroll
Han oppfordrer traktoreiere som må ha EU-kontroll om å følge med på Vegvesenets hjemmeside for detaljer rundt datoer for når traktoren eventuelt må være EU-kontrollert. Storhaug forteller at traktorer som kun går til jordbruk i egen næring vil være unntatt kontrollen. Eieren av traktoren må da selv inn og registrere en egenerklæring på Statens vegvesen sin nettside, eller levere denne erklæringen på en trafikkstasjon. Dersom dette ikke blir gjort før fristen, må det tas en EU-kontroll før en kan legge inn en egenerklæring for å få fritak for EU-kontroll.
– Brukes traktoren til brøytevirksomhet, leiekjøring eller lignende, må den EU-kontrolleres først etter fire år etter første registreringsdato, deretter annethvert år, sier Jens Storhaug.
Frode Dahl er konserndirektør maskin i Felleskjøpet Agri og styreleder i TLIF. Han sier prosessen fram til dagens ordning med periodisk kjøretøykontroll har foregått i tett samarbeid med Vegvesenet og TLIF.
– Vi er fortsatt noe usikre på hvor mange som vil ha behov for periodisk kjøretøykontroll, og det er en betydelig investering som blir gjort gjennom denne opplæringen, sier Frode Dahl.
Disse Felleskjøpet-avdelinge blir sertifisert til å gjennomføre EU-kontroll på traktor:
Storsteinnes
Harstad
Mosjøen
Namsos
Steinkjer
Stjørdal
Brekstad
Fannrem
Molde
Tynset
Otta
Gol
Lena
Hamar
Skei
Bergen
Kløfta
Hønefoss
Bø
Holstad/Mysen
Barkåker
Opphav og kilder: Felleskjøpet Agri