En uke til IAA 2022: Elektrisk, elektrisk og... hydrogen?
TUNGT PÅ IAA 2022: Det er 1.400 utstillere fra 42 land skal vise frem sine nyheter i Hannover 20. til 25. september. Tungt.no gleder seg, for ja, vi er på plass på IAA.
Hvilke nyheter som faktisk vil vises frem på IAA Transportation 2022 gjenstår å se. Men ut fra trender og ytret fokus fra produsentene, blir messen i år svært elektrisk. Det er fremtiden, grønne transporter og batterikapasitet det går i.
"People and Goods on the Move"
På grunn av pandemien er det fire år siden forrige gang messen ble arrangert (den arrangeres annet hvert år, og i 2020 ble den avlyst).
IAA er verdens største lastebilmesse, og i år vil alle de stor aktørene være på plass. Tema i år er "People and Goods on the Move". Nettopp det transportbransjen handler om?
Allerede mandag 19. september får pressen slippe til, og rett etter en tidlig frokost entrer på rekke og rad Daimler Truck, Scania, MAN, Renault og Iveco scenen for sine pressekonferanser. DAF og Volvo Trucks kommer på scenen rett før lunsj.
Det kan virke som IAA-messen setter stolthet i å lansere flest mulig verdenspremierer i løpet av messedagene.
Hva de legger i verdenspremiere er ikke helt definert, men vi antar at det kan være både stort og smått. Sist messen ble arrangert, i 2018, ble det vist ikke mindre enn 435 verdenspremierer.
Og denne hydrogenbilen fra Quantron er en nyhet i 2022 - kan leveres andre kvartal 2023:
Her er noe av det som kommer til IAA Transportation 2022:
Scania: BEV-løsning
- Hovedfokuset hos oss blir skifte til mere bærekraftige transporter. Vi kommer for første gang også til å vise vår nye større BEV-løsning som ble lansert rett før ferien, sier John Lauvstad, PR- og informasjonssjef hos Norsk Scania.
BEV er forkortelsen for battery-electric trucks. Trekkvognene kommer blant annet med både S og R-hyttene til Scania.
"De nye elektriske Scania-lastebilene vil kunne håndtere ulike typer hengerkombinasjoner, som for eksempel termohengere. Rekkevidden varierer med vekt, konfigurasjon og topografi, men en 4x2 trekkbil med seks batterier kan forvente opptil 35 mil mellom hver lading med en gjennomsnittshastighet på 80 km/t på motorveier", skriver Scania.
Mercedes: eActros og FUSO
Daimler Truck har i forkant av IAA sluppet to nyheter Mercedes-Benz stjerne i grillen. Det er den batterielektriske langtransportmodellen eActros LongHaul, og den elektriske lastebilen FUSO eCanter.
Planlagt start på serieproduksjon av eActros LongHaul er i løpet av 2024. Den vil få en rekkevidde på rundt 500 kilometer, og vil bli klargjort for «megawatt-lading».
- Elektrifiseringen av den tunge langtransporten er vår neste milepæl på veien mot en CO2-nøytralitet, sier Karin Rådström, CEO for Mercedes-Benz Trucks.
Neste generasjon av den elektriske lastebilen FUSO eCanter er et helt nyutviklet kjøretøy, og produseres av Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation, et datterselskap av Daimler Truck AG. Den nye bilen tilbys i et bredt utvalg av ulike varianter, som betyr at bruksområdet for FUSO eCanter utvides i forhold til dagens modell.
Dagens eCanter ble lansert i 2017 og er produsert i små serier. I Norge har Posten og Schenker vært de første til å sette bilen i daglig transport.
Volvo: Elektrisk
Hovedfokuset for Volvo er deres elektriske drivlinje, samt noen teasere på hva de mener er fremtid som brenselcelle teknologi for eksempel.
- Vi fokuserer på «Together towards Zero», og vi stiller ut hele rangen vår av elektriske lastebiler. Vi ønsker å vise kundene våre at vi mener alvor, og at vi har det som skal til for å hjelpe våre kunder til å skifte mot nullutslipp i bilparken sin i dag, både med lastebiler og tjenester, sier Preben Wilhelmsen, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Norge.
MAN: eTruck
Fokuset til MAN er også elektrisk, nemlig eTruck. Denne vises frem til et større publikum for første gang på IAA. De første bilene er planlagt levert i 2024.
DAF: XD-serien
DAF sendte sent i juli ut en pressemelding der de skrev om den nye XD-serien som vil lanseres på IAA. Dette er både distribusjonsbiler og anleggsbiler, og bygges på samme plattform som XF, XG og XG+ som DAF lanserte i 2021.
Prøvekjøring
Som vanlig vil det være mulig å prøve ut noen av kjøretøyene på messen. Totalt 22 tunge kjøretøy stilles til disposisjon. MAN, Scania, Volvo, Volkswagen, Ford og Iveco er blant merkene du kan teste.
Opphav og kilder: Tungt.no