Dyrskun 2022: Eldrift gir batterier fra skrota elbiler to ekstra liv
På Dyrsku’n 2022 kunne vi for første gang se en mobil lynlader i aksjon:
Den relativt stilige batterielektriske Scaniaen ble fulladet i løpet av fredagen med laderen Elcharge, levert av Eldrift AS fra Bryne. I skrivende stund er det tre slike mobile lynladere ute i felt. Det er entreprenørene Becker Entreprenør, Arne Olav Lund og Topaas og Haug som har vært først ute. Becker Entreprenør har vært med utviklingen.
Som en dieseltank
Lynladeren som kan gi mellom 150 og 360 kW står selv og lader på 16 ampere. Da bruker den 15 timer fra 0 til 100 prosent. Den mobile enheten er konstuert som en dieseltank etter ønske fra bransjen. Den kan heises på plass eller løftes med pallegafler og veier 1,6 tonn.
Fire forskjellige versjoner finnes med 75, 110, 150 og til 225 kWt lagringsplass. Vektene blir da henholdsvis 1,39, 1,59, 1,79 og 1,99 tonn. Dimensjonene er på 2,4 x 1,2 x 1,6 meter.
- Vi spurte bransjen hva de ønsket i forhold til elektrisk drift på anlegget og svaret var at den måtte være enkel med tanke på transport og plassering, forklarer Kjell-Jarle Angeltveit, salgs- og markedssjef i Eldrift AS.
Denne kan stå å lade på 16 ampere, eller man kan ta den med til en hurtiglader.
Fra skrota elbiler
Et ekstra miljøvennlig perspektiv med denne løsningen er at det brukes batterier fra kondemnerte norske elbiler, gjerne fra Ford eller Tesla, så lenge de er veskekjølt. Så plukkes de fra hverandre og settes i moduler.
Når batteriene er ferdige her, skal de brukes i powerbanks, for eksempel til solsecelleanlegg på hus. Poenget er at batteriene får tre liv, påpeker Angeltveit.
- Vi utviklet dette for at el-maskinene skulle fungere bedre og ikke være en hindring og poenget da er å få fraktet inn så mye energi man trenger på anlegget, forklarer utvikler Sigbjørn Ullestad i Eldrift AS.