Volvo starter serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler
TUNGT OG FOSSILFRITT: Det er de viktigste bilene i porteføljen Volvo nå setter i serieproduksjon;
- Volvo FH
- Volvo FM
- Volvo FMX
Disse modellene utgjør rundt to tredjedeler av selskapets salg. Og dermed har Volvo seks elektriske lastebilmodeller i serieproduksjon på verdensbasis, antagelig det bredeste utvalget i bransjen.
– Dette er en milepæl, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks. Merket har som kjent i lengre tid posisjonert seg som det fremste på elektrifisering.
- Det er mindre enn to år siden vi viste frem våre tunge elektriske lastebiler for første gang. Nå øker vi produksjonsraten og vil levere til kunder over hele Europa og etter hvert også til kunder i Asia, Australia og Latin-Amerika, forteller Alm.
Her i Norge er det også ventet leveranser av betydelig mengder tunge elektriske lastebiler i slutten av 2022 - mye tyder på at Volvo tar teten også der.
Serieproduksjonen av Volvos tyngste starter i Tuve-fabrikken i Göteborg i Sverige, og neste år følger fabrikken i Gent i Belgia etter.
Volvo opplyser at de produserer de elektriske lastebilene på samme linje som de konvensjonelle lastebilene. Det gir stor fleksibilitet i produksjonen og større effektivitet. Batteriene leveres av Volvo Trucks’ nye batterimonteringsfabrikk i Gent.
Etterspørselen etter elektriske lastebiler øker raskt i mange markeder, og Volvo mener deres portefølje kunne dekket rundt 45 prosent av alt gods som transporteres i Europa i dag. Dette er basert på Eurostats statistikk «Godstransport på vei etter distanse» (i 2018) hvor 45 prosent av alt gods på vei i Europa transportert på strekninger under 300 km.
– Vi har solgt rundt 1000 enheter av våre tunge elektriske lastebiler og mer enn 2600 av våre elektriske lastebiler totalt. Vi forventer at volumet øker betydelig i årene som kommer. Innen 2030 bør minst 50 prosent av lastebilene vi selger på verdensbasis være elektriske, mener Roger Alm.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Volvo