23948sdkhjf

Moffett E8 NX: Ny fullelektrisk påhengstruck for tunge oppgaver

Hiab har utvidet sin siste generasjon av fullelektriske haleheng med en heavy-duty modell.

Moffett E8 NX er en fullelektrisk spesialmodell for krevende og tunge oppgaver og løftekapasiteten på opp til 3.500 kilo matcher produsentens sterkeste modeller med dieselmotor.

Påhengstrucker er et viktig arbeidsverktøy for transportører som betjener kunder som hverken har rampe eller eget løfteutstyr og Cargotec-selskapet Hiab har lenge hatt en sterk markedsposisjon med sine Moffett-modeller. I tillegg til de konvensjonelle modellene med dieselmotor lanserte selskapet i 2014 verdens første elektriske påhengstruck: Moffett E2.

I 2020 ble den første modellen i den helt nye generasjonen eSeries NX presentert: E4 NX som har løftekapasiteter på henholdsvis 2.000 og 2.500 kilo. Tidligere i år ble serien utvidet med E5 NX som har samme løftekapasiteter, men som vare verdens første elektriske lastebilmonterte gaffeltruck med bevegelig mast.

Heavy-duty

Nå lanserer Hiab spesialmodellen Moffett E8 NX som ifølge produsenten er beregnet for krevende og tunge oppgaver. Den vil bli tilbudt i varianter med løftekapasiteter på henholdsvis 2.500, 3.000 og 3.500 kilo ved 600 mm lastsenter. Alle har en bakkeklaring på 220 mm, løftehøyde på tre meter og er utstyrt med et Li-Ionbatteri som både kan lades via en vanlig stikkontakt, en hurtiglader eller gjennom lastebilen den henger på.

Store hjul og en bakkeklaring på 220 mm skal gjøre Moffett E8 NX godt egnet på byggeplasser og i ulendt terreng. Foto: Hiab

– Moffett E8 NX tilbyr ytelse, kraft og manøvrerbarhet. Den er ideell for en lang rekke bruksområder på tvers av forskjellige miljøer, og den helelektriske driften gir flere fordeler, sier Jann Hansen, VP Sales & Product Management i Hiabs divisjon for lastebilmonterte trucker.

Fordi den er utslippsfri og nesten lydløs mener han den er godt egnet for bruk både innendørs, i lavutslippssoner og på steder der støy er til sjenanse som for eksempel i boligområder og når det er sent på kvelden. I tillegg til de miljømessige fordelene og utvidede bruksområdene påpeker Hansen at eSeries-modellene har lavere totale eierkostnader sammenlignet med deres konvensjonelle påhengstrucker. Det skyldes i hovedsak at de har langt færre bevegelige deler enn en tilsvarende dieselmodell og som reduserer både servicetid og reservedelskostnader.

Hiab opplyser at kunder vil kunne velge fra et bredt utvalg av E8-modeller og tilpasningsmuligheter for å skreddersy den lastebilmonterte gaffeltrucken som passer best for deres behov, og alle har tilgang til Hiabs HiConnect-tjeneste.

Ny fullelektrisk 2-tonner til neste år

Med lanseringen av Moffett E2 NX til neste år vil Moffetts nye eSeries være komplett. Den vil ha en løftekapasitet på to tonn og erstatte E2 som var verdens første elektriske påhengstruck da den ble lansert i 2014.

Opphav og kilder: Hiab

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078