23948sdkhjf

DAF-nyheter: Elektrisk XF - og nye XD, elektrisk den også

Sesongen for lastebilnyheter er på sitt mest intense denne uken. Vår mann Eivind Bye er på plass i Hannover. Saken oppdateres

NYHETSTUNGT: Pressekonferansene med alle de store lastebilmerkene står i kø utover dagen.

Mye av det toppsjefer, produktsjefer og PR-folk skal fortelle er allerede kjent for Tungts lesere - men en del nye godbiter forventer vi da utover dagen.

Sånn ser altså Nikola TRE ut. Kan prøvekjøres på IAA for dem som er nedover.

Her er det Volvos toppsjef Roger Alm som er i ferd med å avduke E-axle (se egen sak), og upper ambisjonene til 70 prosent elektrisk i 2030. 

Under har vi Christian Levin, som er President og CEO i Scania. Take Charge er slagordet på en helt elektrisk trekker fra den fronten.

Daimler og Scania har begge vært på scenen nå, og ikke uventet har de snakket intenst om elektriske lastebiler.

Men ikke bare om selve lastebilene - for selv om veldig mye av racet mot elektrifisert transport nødvendigvis krever at bilene er ferdig utviklet (sic!) - må de også kunne lades.

- Og det er som kjent ingen selvfølge, sier vår mann Eivind Bye, som har vært på pressekonferansene. - Mye av det det snakkes om er derfor hvordan produsentene kal hjepe til med å bygge ladeinfrastruktur.

Elektrisk Actros – også kalt eActros - ble avduket for et engere publikum i går kveld. Som prototype vel å merke. Den skal lanseres i 2024. Rekkevidde antydes til 500 km – med  megawattlading opp til 80 prosent på 30 minutter.

Bilen har/kan ha tre batteripakker på til sammen 600 kWh, og drives av to elektriske motorer  lokalisert i drivaksel. Men før den tid:

eActros 300/400 i trekkerversjon er for distribusjon er klar andre halvdel av 2023. Siden april i år har forøvrig eActros 300/400 langchassis hatt andre grenerasjon av Mercedes kameraspeil.

Også hos MAN, som i likhet med Meredes snakker om 2024 som lanseringsår, er det lademuligheten som står i fokus. MEN - og det vet vi er like viktig - MAN tar opp utfordringen med tilgjegelige verksteder og servicepunkter på elektriske lastebiler.

Altså blir det antagelig fortsatt, som før med dieselbilene, at den leverandøren med flest og beste verksteder vinner de elektriske lastebilleveransene.

Det er ikke så rent få haller å velge mellom på IAA, hvor det er 1400 spennende utstillere å velge mellom. Godt det går busser mellom hallene:)

Saken oppdateres med bilder og info etter hvert som de kommer.

Opphav og kilder: Tungt.no i Hannover

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078