Bremsekontroll: Highlights - eller downlights om du vil - fra uken på Romerike
TUNGBILKONTROLL: Denne uken har det vært tre kvelder med kontroll på Romerike langs E6 og rv.4 med start fra mandag kl. 15.00.
Kontrolleder Bjørn Uno Rogneby har sendt oss en rapport med noen av høydepunktene - evt. bunnpunktene da.
Men når vi her i redaksjone leser slike rapporter, må vi selvsagt også klø oss litt i bakhodet og lure på om det er noe som ikke er tatt med? Fiskevannbilene for eksempel?
Redaktøren av dette ydmyke flygeblad måtte selv nylig bedrive aktiv unnamanøver for ikke å bli griset ned en av en foss med griseri som rant ut av en firskeambulanse på E6 oppover bakkene til Skedsmokorset nordfra.
Nok om det, fiskevannet flommer i de fleste andre rapporter vi får, så da er det nok greit at de også sjekker hjulpynt og bremser på Romerike.
Og det er mye som tyder på at spesielt hengere er utsatt for dårlig bremsevedlikehold. Akkurat dette eksempelet er nesten lakonisk beskrevet:
Før bremsekontrollen av et vogntog fra Norge ble det avdekket at hengeren manglet en bremseskive. Etter kontrollen manglet det to. Bremseskiven på hengeren delte seg under bremsekontroll. Resultat: Bruksforbud, repareres før videre kjøring.
En gjenganger ved kontrollene denne uken er dekk som er slitt under minimumsgrensen. Seks vogntog ble huket for dette.
Fire biler manglet bombrikke, og et vogntog fra Sverige (bilde) hadde «hjulmutterpynt» som måtte fjernes før videre kjøring.
Og en hardnakket sjåfør på et estisk vogntog ble politianmeldt, da vedkommende for femtegang hadde sikthindrende gjenstander i frontruta ved kontroll.