MSC: Verdens største på havet satser også i luften
Fra før har både franske CMA CGM og danske Mærsk gjort det samme. Med MSC har dermed verdens tre største containerrederier alle utvidet kjernevirksomheten med flyfrakt.
Tjenestene til MSC Air Cargo blir etablert etter forespørsel fra kundene og vil naturligvis være en komplementær tjeneste til MSCs containerfraktløsninger.
Flyfrakten vil bli utført av fire nye MSC-merkede Boeing 777-200F fraktfly. Basert på en langsiktig ACMI-avtale (Aircraft, Crew, Maintenance & Insurance) skal de opereres av Atlas Air. Det første flyet vil bli levert i løpet av fjerde kvartal og MSC Air Cargo vil tilby sine tjenester tidlig til neste år. Virksomheten ledes av Jannie Davel som har mer enn 30 års erfaring fra ledende stillinger fra både Delta Cargo, Emirates SkyCargo og DHL.
Les også: Mærsk er ikke lenger kongen på havet
Utfyller kjernevirksomheten
– Vi er glade for å kunngjøre utviklingen av MSC Air Cargo og ønske Jannie Davel velkommen til å gå i spissen for dette spennende nye tilbudet for MSC-kunder, uttaler Søren Toft, CEO i MSC i en pressemelding. – Dette strategiske partnerskapet med Atlas Air er vårt første skritt inn i dette markedet og vi planlegger å fortsette å utforske ulike veier for å utvikle flyfrakt på en måte som utfyller vår kjernevirksomhet med frakt av containere, fortsetter Toft.
MSC er for øvrig ikke det eneste containerrederiet som har utvidet med flyfrakt den siste tiden: Franske CMA CGM Air Cargo startet å operere i mars 2021 og i april i år lanserte danske A.P. Møller – Mærsk sin flyfraktvirksomhet Maersk Air Cargo.
Opphav og kilder: MSC, Atlas Air