Utekontroll på gang: Her kommer det ny kontrollstasjon i Sarpsborg
PLASS FOR KONTROLL: Langs riksveg 22 ved Åsen i Sarpsborg kommune bygger Statens vegvesen nå en kontrollplass for kontroll av lette og tunge kjøretøy.
Hovedentreprenør er Råde-firmaet Nicolaysen Anlegg og Transport AS.
Arbeidene har startet med hogst og fjerning av stubber og røtter. Det meste av massene som ikke er forurenset skal gjenbrukes på stedet.
Byggetiden er satt til 10 – 12 uker, men vil på grunn av leveringstid på de digitale skiltene (20 uker) ikke komme i drift før ut på nyåret 2023.
Ferdig til mai?
Endelig asfaltering og merking er væravhengig slik at komplett ferdig stasjon sansynligvis ikke blir ferdig før i mai.
Fremføring av strøm til plassen vil utføres parallelt av energiselskapet i området og utføres i en annen entreprise.
– Vi bygger akkurat her, fordi det mellom Sarpsborg og Rakkestad per i dag ikke er en egnet kontrollplass. På 70-tallet ble vegen forbi Åsen lagt om slik det er i dag. Her er det rester etter den gamle traseen som nå igjen kan bygges opp . Kontrollplassen ligger altså på gammel veggrunn, noe som gjør prosessen med grunnerverv raskere og billigere enn andre steder, sier byggeleder Lars Frode Christiansen i Statens vegvesen.
Digitale skilt og bommer
I perioden hvor det skal utføres kontroller styrer trafikkontrollørene skilttavler som reduserer hastigheten på riksvegen til 50 km/t og det innføres forbikjøring forbudt på strekningen.
Manuelle bommer i hver ende av plassen åpnes og lukkes manuelt. Når plasskontroll foretas vil plassen være belyst med 8 lysmaster.
Hele lengden på plassen er 220 meter mellom inn- og utkjøring. og kontrollene skal bare uføres for nordgående trafikk. Eget felt for kontroll av lette kjøretøy med plass til 3 samtidige kontroller blir etablert i starten på plassen.
Noe lenger nord vil tungbilkontrollen foretas.
Fremmede arter...
Det er også registrert fremmede arter på stedet og overskuddsmassene skal deponeres på godkjent deponi.
På grunn av stigningsforholdet opp på plassen må linja senkes 2 -3 meter på det meste. Dette innebærer sprengningsarbeider. Det skal kjøres ut 2400 kubikkmeter stein fra linja og nye knuste masser skal inn.
Det varsles at anleggstiden vil være hektisk med mye anleggstrafikk.
Opphav og kilder: Statens vegvesen