Kjørt: Tre stk Vito - en soleklar vinner
Mercedes-Benz Vito finnes i en del versjoner ja, vi har nylig kjørt tre av dem:
Den siste og ferskeste varianten av eVito har en noe mindre batteripakke enn eVito Tourer Long Range, med 66 kWt installert batterikapasitet og en rekkevidde på opptil 31,4 mil.
Mercedes-Benz eVito med 66 kWt installert batterieffekt har en oppgitt rekkevidde på 31 mil. Foto: Fredrik Saugstad
Da vi kjørte eVito oppnådde vi forbrukstall helt nede på 1,63 kWt per mil ved bykjøring på sommeren og opp på 2,23 kWt per mil på landeveien. I teorien flekser altså rekkevidden med vår kjøring mellom 40 og 29,5 mil. Men sannheten er nok at den vil ha et høyere forbruk, særlig på vinteren og særlig på motorveien.
Long Range-versjonen har en oppgitt rekkevidde på 36,6 mil og prisen er 668 648 kr mens versjonen med den mindre batteripakka har veiledende utsalgspris på 586 246 . (Eventuel varebilstøtte fra Enova er ikke tatt med her, men ligger på litt over 40.000 kroner for disse.)
Mercedes-Benz Tourer Long Range har installert batterieffekt på 90 kWt og en oppgitt rekkevidde på 36 mil. Vi hadde et snittforbruk på 2,54 kWt per mil uten å ha vært på motorveien, det gir i teorien en rekkevidde på 35,4 mil. Foto: Fredrik Saugstad
Vil du ha 36 mil eller 31 mil?
Forskjellen på de to elektriske Vitoene er altså batteriet og rekkevidde i tillegg til pris. Det norske varebilmarkedet har på andre modeller helt tydelig vist at så lang rekkevidde som mulig er viktigere enn å spare noen kroner når man først skal ha batteridrevet varebil. Så hva er det egentlig folk ender opp med å kjøpe da?
Vel...ingen av delene egentlig. For det er med ekstremt god margin at diesel-versjonen av Vito selger mest.
2396 på diesel, 122 med stort batteri og 46 stk med lite batteri
For øyeblikket (fra januar til og med september) er nemlig Vito Norges mest solgte varebil med god margin, om man kun ser på diesel. 2396 har valgt diesel-Vito og på andre plass ligger Transporter med 1951 registreringer.
OFV-tallene forteller at eVito Tourer har blitt registrert i 122 eksemplarer så langt i år, mens eVito har 46 stk registrert. Den mer luksuriøse EQV som også finnes som ombygd varebil er det kun 10 stk registrert av i 2022 (5 stk i 2021)
Konklusjon så langt; Rekkevidde vinner, uansett hvor energien kommer fra. Altså folk kjøper diesel-Vito.
Mercedes-Benz Vito 119 CDI A2 4Matic er den mest populære utgaven av Vito på diesel, den har blant annet automatgear som standard. Foto: Fredrik Saugstad
For vi vil jo ha 93 mils rekkevidde og firehjulstrekk egentlig...
For med en full dieseltank og et snittforbruk på mellom 0,7 og 0,8 klarer du over 90 mil med den svært så komfortable og velkjørende dieselpurka Vito 119 CDI A2 4Matic. Med en dertil kjempefin automat kombinert med firehjulstrekk. Kanskje ikke så rart den regelrett banker opp de elektriske versjonene i totalsalg? At den i tillegg er billigere gjør det ikke noe enklere for de elektriske Vitoene.
"Vår bil" koster 687.323 kroner eks mva, mens startprisen på 4Matic er 577 279 kr eks mva, inkl. engangsavgift.
190 hestekrefter og 400 newtonmeter koblet til Mercedes sin lovpriste 9G-Tronic automatkassa skal ha mye av æren for komfortopplevelsen mener vi. Men selv om sittestilling, sete, rattjustering og ergonomi er bra, så føler vi at Mercedes relativt kjapt bør komme opp med et mer fremtidsrettet instrumentkluster, skjermer og ja...interiør. Det påstår vi faktsik er på overtid om vi tenker på Vitos søsken som nye Sprinter og selvsagt personbilene med stjerna i grillen.
Førermiljøet og sittekomfort er på et solid nivå i Vito 119 CDI, men vi undres over hvor det blir av Mbux eller andre heldigitale instrumenter som nærmest er blitt regelen i Mercedes-familien. Foto: Fredrik Saugstad
Opphav og kilder: OFV, Mercedes-Benz Norge mfl.