23948sdkhjf

Hålogalandsbrua: Det ble HRM Voss som endelig fikk byttet forankringsboltene

På Norges nest lengste hengebru ble det oppdaget brudd i en forankringsbolt en måned etter åpning - nå 4 år etter er brua endelig friskmeldt.

TUNGT FOR KINESERNE: Hålogalandsbrua på E6 skulle være en av inngangsbillettene til det europeiske markedet for den kinesiske entreprenøren Sichuan Road & Bridge Group. Det ble ikke så velykket som de sikkert ønsket.

Norges nest lengste hengebru mellom Karistranda og Øyjord på E6 like utenfor Narvik kostet 3,8 milliarder kroner. Den 1533 meter lange Hålogalandsbrua åpnet i desember 2018, to år forsinket etter problemer med betong, dårlig sveisearbeid og konkurser. Saken stod først på NRK

Men problemene ble enda mer alvorlige en måned etter åpningen. Da oppdaget Statens vegvesen brudd i en forankringsbolt. Dette viste seg å gjelde for 12 bolter som holder kablene på plass. I tillegg var det brudd på en kabelsko. Til sammen er det 334 bolter og 44 kabler som holder brua på plass. 

En ekspertgruppe konkluderte med at det ikke var materialfeil, men sannsynlig at boltene hadde blitt utsatt for fuktighet i løpet av byggetiden.

Den kinesiske kontrakten:

SRBG etablerte et arbeidsfellesskap sammen med serbiske VNG og vant stålkontrakten på Hålogalandsbrua. SRBG tok senere over alle forpliktelsene overfor Statens vegvesen etter uenigheter i arbeidsfellesskapet. 

Les også: Skal skifte alle boltene

Men det var liten vilje hos kineserne til å rette opp feilen, selv om byggherren mente at dette var en reklamasjonssak. Statens vegvesenet tok til slutt avgjørelsen om å trekke kravet mot kineserne, etter at de selv konkluderte med at bruddet på en av boltene ikke skyldtes produksjonsfeil eller mangelfull utførelse ved installasjon.

Fra da, til nå, har arbeidet med å bytte boltene gått sin gang, og nå er det ferdig.

HMR Voss tok oppdraget

– Arbeidsstillinga er det mest utfordrende med denne jobben. Ein blir en liten apekatt som klatrer og klyver. Uansett ka du gjør står du aldri godt. Derfor roterer vi på oppgavene og så har vi funnet måter å jobbe på for å spare oss sjøl, smiler arbeidsleder i verkstedbedriften HMR Voss, Daniel Stokken.

Arbeidslaget henger mer eller mindre i sikringstau og seler. Det letteste løftet er boltene. De er drøyt to meter lange og veier 50 kilo hver. Det tyngste løftet er på 300 kilo. Det er det hydrauliske verktøyet som brukes for å sette et ekstra spenn på en og en delkabel mens de to boltene som forankrer den byttes. For å få utstyret inn og på plass brukes taljer og skinner med vinsj som arbeidslaget monterer i taket og langs veggene.

Statens vegvesen er svært fornøyd med arbeidet HMR Voss har utført.

– De har gjennomført en svært krevende jobb uten skader og med høy grad av sikkerhet. Samtidig har de holdt sin planlagte framdrift. Det setter vi som oppdragsgiver pris på sier, byggeleder Signe Katarina Evjen.

Totalt har bytte av forankringsboltene kostet 32,5 millioner kroner, regningen har Statens vegvesen tatt selv.

Les også: Får bygge selv om de er kinesiske

Hemmelig verktøy

Selskapet HRM Voss er vant til krevende oppdrag med store kabelspenn. Men til denne helt spesielle jobben måtte de selv lage og utvikle nytt verktøyet for å kunne løse oppgaven, forteller arbeidslederen.

– Vi testet ut en masse verktøy hjemme på Voss og forkastet halvparten. Så forkastet vi halvparten av det verktøyet vi tok med nordover. Etter hvert har vi modifisert og bygd nye verktøy for å få gjort jobben sånn vi ønsket.

Av konkurransehensyn ønsker ikke HRM Voss å vise fram utstyret de har utviklet.

Les også: Kontor med utsikt
Les også: Hålogalandsbrua: Landemerket utenfor Narvik
Les også: Jubel i nord: Håloglandsbrua er landfast

Opphav og kilder: NRK / Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141