Elektriske lastebiler på byggeplassen: Nå løsner ladeproblemene i Oslo
TUNGE LADEPROBLEMER LØST? Norge har lenge ligget i front på Tesla-biler og andre private hyttereacere med batteridrift.
Da er det grunn til å fundere over hvorfor vi ikke har større innslag av elektriske kranbiler, krokbiler og tippbiler på norske by-byggeplasser generelt - og i Oslo spesielt?
Nei, problemstillingen er ikke lenger knyttet å skaffe de riktige bilene. For lastebilene til disse formålene finnes finnes nå for levering, fra de fleste av de store lastebilmerkene.
Ladeproblemet
Og selv den fælt drøye prisen de elektriske lastebilene fortsatt koster - kontra dieselbiler - ser ut til å kunne løses når viljen er høy nok.
Oslo kommune ved klimaetaten har lenge jobbet aktivt for å prøve å få godstransporten i og gjennom hovedstaden over på mer klimavennlige løsninger.
Det kan vi godt beskrive som en motbakkejobb - når stort sett alle innsatsfaktorer for transportørene er lokalisert utenfor bygrensene (og kommunens påvirkningskraft).
Transportbransjen har selv i flere år nå påpekt at det er ladeinfrastrukturen som er hovedproblemet. Problemet er altså å får "tanket" disse bilene uten at det går fullstendig på bekostning av hva de skal brukes til og logistikken rundt. DERFOR altså.
Nylig kom derfor kommunen på banen med et svar. De utlovde en særdeles raus støtteordning for dem som vil etablere offentlig tilgjenglige ladestasjoner for tungtransporten.
Men selv slikt tart tid.
Kommunen gjør det selv, som første i Norge
Nå har derfor kommunen selv startet jobben! Mandag denne uken kunne klimaoslo.no fortelle:
"Oslo kommune har etablert de første offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy i Norge. De er plassert ved Posten og DHL sine terminaler på Filipstad, og tilbyr nå lading for elektriske lastebiler, busser og større varebiler."
– Vi kan tilby de første offentlig tilgjengelige lynladerne i Norge som er forbeholdt elektriske laste- og varebiler. I første omgang en ved Posten-terminalen og en ved DHL-terminalen. Laderne vil tilby en effekt på inntil 184 kW, og vil drives av Kople til vanlig markedspris.
- I nær fremtid håper vi å kunne tilby enda høyere effekter, sier Sture Portvik. Han er leder av utbyggingen av ladeinfrastruktur i Bymiljøetaten i Oslo kommune.
Laderne ved Posten og DHL sine terminaler har begge to ladepunkter. Det ladepunktet nærmest sjøsiden og lengst fra E18 er åpent for alle.
Det andre er reservert til huben de står ved. Det jobbes nå med skilting for å merke ladeplassene som er offentlig tilgjengelige, og som tydeliggjør at de forbeholdes tunge kjøretøy.
Opphav og kilder: Tips fra Oslo kommune klimaetaten