23948sdkhjf

Posten Bring: Viser til strengere krav, ansetter 200 varebilsjåfører

Det kan se ut som om arbeidet med opprydding i varebilbransjen begynner å virke - Posten viser til "stadig strengere krav til sosial bærekraft og anstendige arbeidsforhold fra kunder, oppdragsgivere og samfunnet".

BEDRING I BUDSEKTOREN: Arbeidet fra myndigheter og organisasjoner i transportbransjen for å bedre forholdene i varebilsektoren har pågått lenge.

Dagens melding fra Posten Bring er det første virkelig tydelige signalet på at arbeidet bærer frukter. Posten Bring skriver i sin melding:

Stadig strengere krav

Nå satser Posten og Bring på egne varebilsjåfører også for budvirksomheten. Opptrapping av egen varebildrift starter med rekruttering av 200 varebilsjåfører og innkjøp av 100 nye el-varebiler. Markedet for bildrift er i utvikling. Det stilles stadig strengere krav til sosial bærekraft og anstendige arbeidsforhold fra kunder, oppdragsgivere og samfunnet.

- Vi ønsker å sette en ny standard i varebilsegmentet. Ved å gå over til flere egne ansatte varebilsjåfører får vi bedre kontroll på hele verdikjeden og raskere overgang til utslippsfrie varebiler. Sjåførene får tarifflønn og karrieremuligheter. Dette er en løsning vi har kommet frem til etter dialog med Fagforbundet, sier konsernsjef Tone Wille i Posten.

Hvem ansetter?

Nye varebilsjåfører i Posten og Bring vil ansettes i bildriftselskapet Posten Bring Bildrift AS (tidligere Bring Transportløsninger AS, opplyser Posten, men redaksjonen har ikke registrert navnebytte i offentlige registere ennå, se grafikk under). Selskapet som leverer bildrift av tyngre kjøretøy utvides nå med varebilsjåfører til hjemlevering og budvirksomheten. Posten opplyser at selskapet har tariffavtale med Fagforbundet.

De 200 nye varebilsjåførene ansettes i konsernets bildriftselsskap, som nå utvider sitt arbeidsområde. Posten opplyser at stillingsannonser allerede er ute for Oslo-området.

Næringsdrivende sjåfører og enkeltpersonforetak som har hatt oppdrag for Bring oppfordres spesielt til å søke de ledige sjåførstillingene.

Posten opplyser at de fortsatt vil benytte noen eksterne transportører, men mange avtaler vil bli avviklet etter hvert som kapasitet på egen bildrift bygges opp.

Har bedt regjeringen om regulering - går for sakte

Posten opplyser at de sammen med Fagforbundet tidligerer i år ba regjeringen om regulering av arbeidsvilkår i den uregulerte varebilbransjen i Norge, slik det er i Sverige og Danmark, men registrerer at dette tar lang tid.

- Derfor velger vi nå å gjennomføre endringer i egen drift. Det er likevel svært viktig at myndighetene får fortgang i reguleringsarbeidet slik at det blir like konkurransevilkår og forutsigbarhet for alle, mener Wille.

Men Posten ansetter ikke til absolutt alt de trenger. Også fremover vil Posten bruke eksterne transportører ved behov - og da forhåndsdefinerte leverandører som tilfredsstiller konsernets krav og etiske retningslinjer. 

Opphav og kilder: Pressemelding fra Posten Norge, Proff, Tungt

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125