Etablerer en grønn skipskorridor mellom Göteborg og Rotterdam
Avtalen, som ble undertegnet i nærvær av det svenske og nederlandske kongeparet, vil også ytterligere styrke havnenes pågående samarbeid om CO2-reduksjon og digitalisering.
Som en del av Green Corridor-initiativet vil havnene etablere et felles rammeverk for samarbeid for å stimulere til bruk av nye alternative drivstoff som trengs for å redusere CO2-utslipp og i betydelig grad bidra til målene i Parisavtalen, skriver Göteborgs hamn i en pressemelding.
Den grønne korridoren mellom Göteborg og Rotterdam støttes også av Clydebank-erklæringen som ble signert av både Sverige og Nederland under FNs klimakonferanse i fjor (COP26). I erklæringen heter det at land skal fremme skipsfartsnæringens klimaomstilling ved å støtte og oppmuntre til grønne skipskorridorer.
– Som en av verdens mest bærekraftige havner gjennom mange år deler vi gjerne vår erfaring, slår oss sammen og gjør fremskritt sammen med andre store havner som Rotterdam havn, sier Elvir Dzanic, adm. direktør i Göteborgs Hamn AB. Ved å oppfylle løftene i Clydebank-erklæringen gjennom grønne korridorer mener han at de nå kan presentere en mer distinkt vei mot en kraftig reduksjon av skipsfartens karbonavtrykk.
Del av et større nettverk
Partene har til hensikt å koble den grønne korridoren mellom Göteborg og Rotterdam til et større nettverk av dyphavskorridorer, inkludert European Green Corridors Network som ble lansert i mars i år av Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping, hvor Göteborgs hamn nylig ble utnevnt til «mission ambassador». Havnen i Rotterdam lanserte også nylig et stort grønt initiativ med havnen i Singapore.
– Grønne korridorer er en del av våre anstrengelser med å samle parter på tvers av forsyningskjeden for å bidra til å realisere mer bærekraftig skipsfart til støtte for Parisavtalen. Vi er veldig glade for å ytterligere utvide vårt pågående samarbeid med Göteborgs hamn på denne måten, og vi ser frem til å få flere parter om bord, sier Allard Castelein, adm. direktør i Rotterdamer hafen.
Begge havnene er allerede aktivt involvert i utviklingen av mer bærekraftig drivstoff for skipsfarten.
Opphav og kilder: Göteborgs hamn