LNS på Svalbard: Ser etter hengeskavler
LNS på tung rode på Spitsbergen - Det er langt fra den største driftskontrakten man har hørt om, verken i penger eller kilometer, men spesiell er den:
- LNSS har hatt brøytinga på Spitsbergen siden januar 2000, forteller maskinansvarlig Jostein Ruud.
Han har selv vært 23 år her og kan fortelle om Leonhard Nilsen & Sønner AS sin avdeling og drift på Spitsbergen, LNS Spitsbergen som har en finger med i ganske mye her oppe. LNSS driver og eier storbilverksted, småbilversksted med Toyota-butikk, sveiseverksted, buss og taxi, bensinstasjon, eiendomsavdeling, tankbåt (LNS Ocean) og bygg- og anleggsavdeling. LNSS eier alt dette.
Tøffe forhold
To av de 17 bilene går fast som brøytebil gjennom vinteren og det er utskifting på gang. En av tre nye Volvo FMX er på plass med en omfattende utstyrspakke med blant annet luftfjæret løfteboggi fra VTA i Finnland og Mählers-pakke med skjær, brøyteplate og MC3-styring. Noe som fremgår tydelig på bildet er også egne lamper som er vinklet ”litt uvanlig”. De skal lyse opp fjellsidene på hver side.
- Vi har valgt det i stedet for søkelys, som enten er alt for dårlig eller alt for dyrt, forklarer Ruud.
Poenget er å få lyst opp fjellsidene for å se hvor snøskavlene / hengeskavlene ligger. Har sjåføren kontroll på det, kan han kjøre forbi under slik at skavlene glir ned kontrollert, bare en gang har et snøskred truffet bilen, men det gikk bra forteller Ruud.
Været kan i perioder være svært tøft her, men da må man bare vente til det roer seg igjen.
- Selv om enkelte roder skal være åpne 24 timer i døgnet med tanke på ambulanse og slikt, kan du jo ikke kjøre om du ikke ser noen ting.
Sikkerheten går først og om det hender de møter isbjørn her? Joda, det skjer jo stadig, men det er ikke noe problem.
Høvler og strør
På vinteren er de 10 personer per skift og tre er alltid på brøytevakt. På sommerstid er det 23 personer på jobb, av totalt 85 stk i LNSS. Maskinparken for vinterdrift består av to stk Volvo 180 med UTV 400 og UTV 600-fres. En L35, L120 og tre stk L90 går med klappvinger i tillegg til at de bruker veihøvel.
- Vi høvler og strør mye, særlig der kullbilene går på Gruve 7-fjellet, der er det bratt og glatt.
De to faste brøytebilene inngår i en transportavdeling med 17 lastebiler med krokbiler, tankbiler, trekkvogner, kullbiler, betongbil, skapbil og kranbiler.
Kjent for LNSS
Longyearbyen lokalstyre signerte i februar 2020 avtale med LNSS for drift av vei, plasser og torg i Longyearbyen. Kontrakten er på 5 + 2 år og inneholder i tillegg sikring og forebygging av elv og elveløp. Ved anbudsfristens utløp var LNSS eneste firma som hadde gitt tilbud. Summen var på 8.522.088 kroner eks. mva. Kontrakten hadde LNS allerede hatt i flere år.
Fakta om bilen: Volvo FMX 4x4+2
540 hk
I-Shift girkasse
Luftfjæring bak
10 tonns foraksel
Luftfjæret løfteboggi fra VTA i Finland. Trinnløs overføring av last og med akselvekt i displayet
Oppvarmet frontrute
Oppvarmede vinduspussere
Ekstra fjernlys på tak som er vinklet utover og oppover får å se om det er rasfare eller hengskavler.
ATC automatisk traction control som kobler inn foraksel automatisk ved behov.
Påbygg:
Nor Slep gullkant dumperkasse
Mählers skjær og brøyteplate
Mählers MC3 styring, med joystick i hytte som betjener skjær, plog og tipp på bil/henger om ønskelig.
Mählers tlf med display som viser vinkel på skjær i sanntid
Fullt utstyrt hydraulikk for spreder, stikkemaskin etc med variabel pumpe
Mer miljøvennlig
Åtte LNSS-lastebiler i Euro 6-klassen og fire med Euro 5-klassen trafikkerer veiene her oppe i tillegg til noen eldre. Planen er å bli mer miljøvennlig. LNS har en L25 Electric og en liten el-Kubota med fjernstyring og el-borerigg fra Nemek. Om det blir mer elektrisk? Ja.
- Vi er nok på vei dit, skal du være med videre må du bare bli med, avslutter Ruud.
Opphav og kilder: LNSS / Volvo Trucks