Fikk ikke hotellrom på Bauma - kjøpte 4 el-valser via SMS
Tungt med hotelbooking på Bauma: Tor Olav Undheim, leder for bærekraft og HMSK i Rental One hadde egentlig tenkt seg til Bauma, men fikk ikke hotellrom:
Utleieselskapet ønsker å være proaktive og føre var på el-maskiner, og dermed klarte han likevel å inngå intensjonsavtale via SMS på det som blir de fire første el-tandemvalsene fra Bomag i Norge.
Avtalte på SMS
- Jeg fikk jo ikke hotellrom, så da tok vi det over SMS, forklarer han til Anleggsmagasinet.
Rental One har ambisjon om å bytte ut en del av maskinflåten til utslippsfrie alternativer og han regner med at kravene om utslippsfrie maskiner vil dukke opp i asfaltkontraktene også i Rogaland i nær fremtid. Maskinene ventes levert til våren og prisen er ca. 2,5-gangen av dieselutgaven.
- Disse har en grei brukstid på batteriene med en hel dags drift, så dette har jeg tro på at kundene vil bruke, forklarer Undheim.
Maskinene har DC- og AC-lading med samme plugger som en elbil og de veier ca 2 tonn. Transport kan gjøres med henger bak pickup for å kjøre til en hurtiglader for eksempel. Han mener også at det absolutt er best å få maskinene fabrikkbygget, selv om de har begge deler.
Bomag-selfie
Mottageren av SMSen var maskinselger Trond Sandanger (bildet) fra Hesselberg Maskin i Rogaland. Han klarte dermed kunststykket å "selge" to stk Bomag BW100 AD e-5 og 2 stk BW120 AD e-5 på Bauma uten at kunden var tilstede. Da er det vel lov med en selfie?
- Jeg regner med at de blir de første av denne typen i Norge, kommenterer selgeren.
Den eneste forskjellen på de to modellene er bredden på trommelen, hvor 1-meterne er populære hos asfaltfirmaene og 1,2-meterne ofte er populære blant entreprenørene.