Regjeringskvartalet: Har kvittet seg med 11.000 lastebillass alunskifer
FORURENSEDE MASSER: Grunnarbeid med berguttak er ferdig. Fasit er 175.000 tonn alunskifer som er fjernet.
– 11.000 lass er omtrent en lastebilrekke fra regjeringskvartalet til Hamar om lastebilene hadde blitt stilt etter hverandre, har Freddy Holstad i Statsbygg regnet seg fram til.
Alunskiferen er kjørt med bil til Grønlikaia i Oslo, fraktet med båt til Holmestrand og lagret i godkjent deponi på Langøya.
– Alunskifer finnes det en del av på Østlandet og mye i Oslo sentrum. Dette er bergartenes ondskapsfulle fetter, og må behandles som forurenset masse, påpeker Holstad.
Endrer seg med oksygen
Alunskifer er ufarlig så lenge den ligger i ro, men gir fort problemer når den blir gravd frem og kommer i kontakt med oksygen. Da kan den svelle og medføre bygningsskader, og det kan gi surt vann som angriper betong og stålkonstruksjoner. Og det kan komme radongass.
– Byggegropen er derfor sprøytet med minst fire lag med betong slik at tilstøtende alunskiferen i bunn og på sidene ikke kommer i kontakt med oksygen. Byggegropa blir som et enormt badekar, illustrerer Holstad.
Et alternativ for uttransporten av alunskiferen var å kjøre til deponi på Hamar i stedet for Langøya, men ved sammenlikning ga båttransport reduksjon av både CO2-utslipp og kostnader.
Ein del av byggetrinn 1
Kjelleren er del av byggetrinn 1 i nytt regjeringskvartal. Byggetrinn 1 startet i januar 2021 og inkluderer bla. rehabiliteringen av Høgblokka, bygging av A-blokka, bygging av D-blokka, perimetersikring og kjøp av eigedom.
Senking og ombygging av Ring 1-tunnelen er også en del av byggetrinn 1, som eget prosjekt i regi av Statens vegvesen. Som det første av tre trinn er byggetrinn 1 det største og utgjør 101.000 kvadratmeter med nybygg og rehabilitering, og er planlagt ferdig i 2025.
Veidekke er entreprenør for kjelleren i det nye regjeringskvartalet, mens Statsbygg er byggherre.
Opphav og kilder: Artikkel hos Statsbygg