Magni: Vi var sist inn - så vi må være best
Magni lanserer ny serie rundsving teleskoplastere under Bauma 2022 og det er særlig hytta som får skryt av en fornøyd president:
Med ny innmat i førerhytta minner det mer om en personbil og det skal bli både lettere og bedre å kjøre teleskoplasterne fra Magni fremover.
Brukergrensesnittet er oppgradert med lastediagram som vises på tre forskjellige måter og ryggekamera inkluert i skjermen som nå er på 12-tommer. Sikten oppover er også bedret ved at vinduet er forlenget bakover.
Her får man LED-lys under armlenene og i taket for skikkelig belysning. Selve plastikken som utgjør bla. dashbord har fått høyere kvalitet og som føles og ser bedre ut. Rattstammen er blitt tynnere og plassutnyttelsen er bedre, noe som gir bedre plass i førersetet.
Flyttet hytta
På RTH-modellene er i tillegg hele hytta flyttet lenger frem på chassiet, noe som gir bedre sikt både i arbeid og under transport. For å løse inn- og utgangsproblematikken har man innført en automatisk funksjon, ved å trykke på en knapp svinger maskinen tre grader inn slik at man kommer til de tre trinnene under. Trinnene har også fått egne LED-lys. En annen detalj er at døren nå går å åpne 180 grader (tidligere 90 grader).
-Den nye RTH-serien har produksjonsstart i andre halvdel av 2023 og kommer til Norge i august 2023, anslår Nils Ivar Reiten, salgssjef i Correct Maskin AS.
Ørjan Olsen, daglig leder og Nils Ivar Reiten, salgssjef i Correct maskin er begges pent på å få den nye tunge RTH 10.37 til Norge neste år. Foto: Fredrik Saugstad
Seks nye RTH
Etter den offisielle lanseringen under Bauma med seks nye rundvsingende teleskoplastere har Magni nå i alt 17 modeller i RTH-serien. Nykommerne heter RTH 5.18, RTH, RTH 6.22, RTH 6.26, RTH 6.31, RTH 8.27 og RTH 10.37. De nye har økt både i løftehøyde og kapasitet, modeller som treffer behovet i Norge godt poengteres det.
– Lastediagrammet ser veldig bra ut på de nye maskinene med en økning på 20 til 50% i forhold til tidligere modeller, kommenterer Reiten.
Nytt interiør og førermiljø kommer på maskinene neste år. Foto: Fredrik Saugstad
Må være best
Sjefen selv i Magni, president Riccardo Magni, er klar på strategien.
– Vi var sist inn i dette markedet, derfor må vi være best, kommenterer han i det han viser oss den nye hytta.
RTH 6.26 har reduksjonsgear fra Liebherr, som forklarer den lille Liebherr-logoen på maskinen.
– Det er ingen selvfølge å få lov til å bruke den logoen, men vi får lov, forklarer Magni som forteller om et godt samarbeid med den tyske produsenten.
To nye i TH-serien
I tillegg til at samtlige maskiner har fått ny styling har Magnis teleskoplastere med fastbom fått to nye medlemmer i serien, TH 4,5.15 og TH 4,5.19. Her er det steg V-motor fra Deutz, automatisk attachment detection system, load limiting device (mot tipping og overlast) og ny innmat på førerhyttene.
Den tunge klassen
På de tyngste teleskoplasterne har Magni akkurat lansert RTH 8.27 som kan løfte 4 tonn på full høyde og RTH 10.37 med 10,3 tonns kapasitet og løftehøyde på 36,7 meter og rekkevidde på 30,5 meter.
– Vi har hatt flere forespørsler på 10.37 allerede, forklarer Reiten.