I tingretten: - Vi håper fornuften vil seire, sier Vegard Kåsa
TUNG REGELTOLKNING: - Vi er enige om at lastebilen er kjørt, men uenige i om denne kjøringen er underlagt reglene for kjøre- og hviletid. Det sa aktor da rettssaken gikk i tingretten i dag.
Vegard Kåsa har vært yrkessjåfør i ni år, og han er lidenskapelig opptatt av å holde settet sitt i god stand. En Scania R650 med slephenger. En augustdag i i fjor hadde han parkert bilen på Kaasa-terminalen i Notodden, tatt ut kjørekortet sitt av skriveren og avsluttet arbeidsdagen. Bilen var vasket i maskin i Seljord på vei til Notodden. Men siden Vegard skulle ha bilen på utstilling et par helger senere, ønsket han å vaske litt ekstra på bilen.
Dyrbare meter
Bil og henger måtte flyttes 62 meter inne på området til Kaasa Transport, slik at Vegard fikk benyttet vannuttak på terminalbygget. Sjåførkortet satt ikke i skriveren og det ble heller ikke registrert "Annet arbeid" på skriveren.
Bilen ble flyttet litt frem og tilbake siden vannslangen var litt kort, og fordi Vegard måtte rygge bilen tilbake til parkeringen. Disse bevegelsene ble registrert som utropstegn i fartsskriveren.
I en kontroll på Ørje reagerte kontrollørene på at bilen var kjørt i hviletiden og uten at sjåførkortet satt i skriveren. De anmeldte forholdet, og politiet ga Vegard en bot på 20.000 kroner.
Instruksen sier anmeldelse
Utekontrollen i Statens vegvesen var kalt inn som vitne i rettssaken, og forklarte at utekontrollinstruksen sier at de skal anmelde slike forhold.
- Når det ikke er dokumentert Annet arbeid så blir det brudd på reglene. Sjåførkort skal brukes på all kjøring, sa representanten fra Statens vegvesen.
Vedkommende forklarte også at det blant kontrollørene er forskjellig kunnskap, og at det er ulikt fokus i kontrollene. Det kan være en grunn til at Kaasa ikke er tatt for dette tidligere.
Hobby og sosialt
Vegard Kaasa ser på lastebilen som en lidenskap og hobby etter arbeidstid. Han liker at den ser bra ut, og på sommeren møtes han og kolleger til sosial sammenkomst og stell av bilene.
Alle bilene til Kaasa Transport vaskes med maskinvask på ulike steder i landet. Likevel er det noen sjåfører som ønsker at bilen skal skinne litt ekstra.
- Det er ingen som tvinger meg til å vaske bilen. Men jeg liker å ha ting rent, og det er en hobby som jeg synes er gøy. Vask og polering skjer inne på et lukket område, med mitt eget vaskeutstyr. Det er Kaasa Transport som eier bilen, men i mine øyne er det min bil som jeg liker å holde i god stand, sier Vegard.
På telefon forklarte daglig leder i Kaasa Transport, Øistein Kaasa, at det er fem seks sjåfører i bedriften som liker å pusse litt ekstra på bilene sine.
- Det er ikke i bedriftens regi, og det utbetales ingen lønn for dette. Sjåførene gjør det fordi de synes det er gøy, og det er sosialt blant kolleger, sier Kaasa.
Han håper fornuften vil seire, og understreker at han ikke vil nekte sjåførene å ha en hobby.
- Det at bilen flyttes for å få tilgang til vann, inne på et privat område, har da ikke noe med arbeid å gjøre, sier Kaasa.
Forsvarer til Kåsa, advokat Odd Robert Aksnes, sa i sin prosedyre at Kåsa var i god tro da han vasket bilen.
- Jeg tenker at dette kan ses på som et arbeidsmiljøtiltak, at de ansatte får lov til å møtes og prate og pusse bil. Og dette er ikke gjort i arbeidsgivers interesse, men i arbeidstakers interesse. I dette tilfellet er det ikke noen tvil om hva som er gjort, sier forsvarer til Kåsa, advokat Odd Robert Aksnes.
Dommen kommer i løpet av en uke. Tungt.no følger saken.
Opphav og kilder: Tungt.no