Rehabiliteringsoppdrag på E10 Lofoten: Tre leverandører er prekvalifisert
Tre leverandører kjemper videre om å få rehabilitere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten:
Statens vegvesen mottok totalt fire forespørsler om deltakelse på konkurransen, og evaluerte forespørslene opp mot kvalifikasjonskravene som er angitt i konkurransegrunnlagets kapittel B2 – kvalifikasjonskrav. Tre leverandører er vurdert som kvalifisert, og invitert med videre til å inngi tilbud.
Leverandørene som er med videre, er:
- BMO Tunnelsikring AS
- Mesta AS
- Skanska Norge AS
Ble avlyst og lyst ut på nytt
Den undersjøiske Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten skal rehabiliteres, og i den forbindelse ble det lyst ut en anbudskonkurranse på kontrakten 12. juni. Grunnet uklarheter i kvalifikasjonskravet om «relevant erfaring», ble det besluttet at konkurransen måtte avlyses for å rette opp i feilen. Konkurransen ble så lyst ut på nytt, og nå er det klart hvilke leverandører som kjemper om kontrakten.
Siden første runde med anbudskonkurransen måtte avlyses, er det en liten forsinkelse i forhold til opprinnelige kjøreplan.
– Vi går i gang med oppstartsmøter med de inviterte leverandørene i desember, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Jøran Heimdal.
Den leverandøren som gir det beste tilbudet basert på pris og kvalitet, blir tildelt kontrakten. Deretter går de i gang med prosjektering av arbeidet som skal utføres. Valg av leverandør skjer i første kvartal 2023.
Tunnelen skal oppgraderes
Arbeidet som skal gjøres i tunnelen er nødvendig rehabiliteringsarbeid og oppgradering av sikkerhetsutstyr.
– All innvendig duk skal rives. Det skal etablerers ny vann- og frostsikring i hele tunnelen, i tillegg til at det elektriske anlegget og sikkerhetsutstyret blir nytt, sier Heimdal.
Tre års byggetid
– Vi regner med cirka tre års byggetid, men det kommer også an på hvordan det hele forløper. Det skal ikke være mye arbeid i tunnelen om sommeren når turisttrafikken er på sitt største. Ellers blir det nattestengning med ett gjennomslipp av trafikk hver natt, sier han.
Opphav og kilder: Statens vegvesen