Havarikommisjonen om trafikkdirigentens død
TRAFIKKDIRIGERING OG RISIKO: Trafikkdirigenten ble påkjørt av en personbil da han dirigerte trafikk i et veiarbeidsområde.
Personbilen reduserte ikke farten da den kjørte inn i området der fartsgrensen var regulert ned fra 80 km/t til 50 km/t.
Trafikkdirigenten stod plassert med kort avstand til de fartsregulerende skiltene da han ble påkjørt, og omkom som følge av ulykken.
Ikke tilstekkelig arbeidsvarsling
Statens havarikommisjon skriver i sin rapport at undersøkelsen har vist at både mangler ved den godkjente arbeidsvarslingsplanen og utførelsen av arbeidsvarslingen ulykkesdagen reduserte trafikkdirigentens sikkerhet i denne situasjonen.
Undersøkelsen har også vist at kravene til arbeidsvarsling og trafikkdirigering, samt opplæring av mannskap ikke er tilstrekkelig.
Redusert fluktmulighet
Ifølge Havarikommisjonen ble føreren av bilen og dirigenten antagelig først klar over hverandre kort tid før sammenstøtet. Trafikkdirigenten forsøkte trolig først å få personbilen til å redusere farten, deretter forsøkte han å komme seg unna.
På grunn av bilens hastighet inn i situasjonen hadde ikke trafikkdirigenten tilstrekkelig tid til å komme seg ut av faresonen. Brurekkverket på stedet kan ha redusert trafikkdirigentens fluktmuligheter.
Fem tilrådinger fra Havarikommisjonen
Havarikommisjonen fremmer fem sikkerhetstilrådinger som følge av denne undersøkelsen.
De inkluderer i korte trekk:
- Manuell trafikkdirigering bør unngås dersom alternative reguleringstiltak kan benyttes.
- Forbedring av Veinormal N301 for opplæring av personell til manuell trafikkdirigering og tydeliggjøring av trafikkdirigentenes buffersone og krav til fartsdempende tiltak.
- Begge involverte bedrifter forbedrer opplæring og rutiner for manuell trafikkdirigering
Du kan lese tilrådinger og rapport i sin helhet her
Opphav og kilder: Rapport fra Statens havarikommisjon