Fyllingen Maskin, Mesta og OneCo Infra vil oppgradere Glaskartunnelen på E39
ELEKTRO OG STYRING: Mandag ettermiddag gikk tilbudsfristen ut på E39 Glaskartunnelen i Åsane. Tre entreprenører er med i konkurransen.
Statens vegvesen har lyst ut full oppgradering av elektriske og styringstekniske installasjoner i Glaskartunnelen, samt alt av anleggs- og byggeteknisk utstyr i de to tunnelløpene. Nye grøfter, sprenging, sikring av berg og ny vann- og frostsikring inngår også i arbeidet som skal utføres.
- Vi har nå åpnet de innleverte forespørslene i konkurransen på E39 Glaskartunnelen, sier byggeleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.
Fra tidlig 90-tall
Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen. Det er en toløpstunnel med to kjørefelt i hver retning.
Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, profilet er T9,5. Nordgående løp er på 585 meter og ble åpnet i 1994, og profilet er T11,5.
Årsdøgntrafikken i 2020 var på 48.000 kjøretøy. Det utlyste arbeidet er en konkurranse med forhandling, og Vegvesenet vil velge ut inntil fire leverandører til å konkurrere om oppdraget. Ved opning etter fristen 21. november kl. 12.00 var det klart at tre tilbydere har meldt sin interesse, og det er:
- Fyllingen Maskin as
- Mesta as
- OneCo Infra as
Noen viktige datoer videre
- Frist for innlevering av første tilbud: 23. desember
- Kontraktsignering er planlagt i februar 2023, og oppstart i mars
Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen