Nye Nissan Primastar, ganske ny, men ikke helt
Nye Nissan Primastar: Ny sier du? Synes jeg har sett den før jeg:
Joda, det har du, antakelig helt siden 2001. Da kom nemlig andre generasjon av Renault Trafic (som bar det samme navnet som en firkanta rar skapning fra 1980). Trafic var fra 2001 et samarbeid mellom Opel, Nissan og Renault. En håndverkerfavoritt ikke minst, og den finnes som Renault Trafic, Opel Vivaro, Vauxhall Vivaro, Nissan Primastar. Så kom tredje generasjon i 2014 og inn i samarbeidet kom Fiat (Talento) og Nissan endret modellnavnet til NV300. Et funfact er at modellen ble solgt som Mitsubishi Express i Australia fra 2020 til 2022.
Men akkurat denne har du nok ikke sett på veien, det er nemlig bare registrert 1 av nye Primastar til og med oktober. Nissan Norge er ikke helt i gang med salget enda kan man si.
Ny-ish utvendig
Utseende er frisket opp skikkelig i fronten og Primastar kan nesten påstås å ha et snev am amerikanske linjer, litt tøff egentlig. Men bak er så og si ingenting skjedd.
Bakenden er så og si helt lik som på NV300. Foto: Fredrik Saugstad
Ny på innsiden
Bak rattet har det skjedd en del mer og kvalitetsinntrykket er overraskende godt. Førersetet fant vi oss godt tilrette i og multifunksjonsratetet er med på å heve inntrykket.
Instrumenteringen er en blanding mellom analog og skjerm, det fungerer fint og er lettlest. Den 8-tommer store skjermen er helt ok, og du vil kjenne den igjen om du har vært i en Renault Kangoo eller Trafic. Men den burde vært bedre. Oppløsing og utseende er ikke imponerende, men det største problemet er at den er for treig. Reaksjonstiden fra man trykker til det skjer noe er så lang at man ender opp med å trykke flere ganger. I tillegg er sensitiviteten alt for dårlig og jeg må trykke hardere og hardere virker det som.
Innvednig har det skjedd ganske mye og det meste er nytt. Det gir et godt inntrykk med unntak av skjermen som er både treg og ufølsom. Foto: Fredrik Saugstad
Brytere og knapper ellers i kupeen gir et godt inntrykk og du har bra med oppbevaringsrom, men mangler skikkelig koppholdere. De på toppen av dashbordet er som vanlig for små og grunne og vil utgjøre en umiddelbar sølefare om du bråbremser.
En liten lomme med ladeplate som passer til mobilen ved siden av gearspaken likte vi. Siden det ikke er trådløs Apple Car Play må du koble med ledning eller eventuelt bare ha blåtannkobling.
Noen av oppbevaringsrommene, men koppholderne oppe på dashbordet er for små og utgjør en umiddelbar sølefare om du bråbremser. Foto: Fredrik Saugstad
Tilhengervekten får lide om du velger automat og er begrenset til ca 1700 kilo, mens med manuell kasse kan du trekke 2500 kilo.
Funfacts:
Fiat Talento (2016–2020)
Nissan NV300 (2014–2021)
Nissan Primastar (2022–nå)
Opel Vivaro (2014–2018)
Vauxhall Vivaro (2014–2018)
Mitsubishi Express (Australia og New Zealand, 2020–2022)
Modellen er blitt produsert i Frankrike (Sandouville Renault Factory) og England (Luton IBC Vehicles Ltd: Vauxhall og Opel 2014–2018)
Kun en karossseriversjon L2H1 med lastelengde på 293,7 cm er lansert til nå. Noe som økes til 335 cm om du bruker lasteluka. Varerommet er på 7 kubikkmeter.
To utstyrsnivåer finnes. N-Connecta og Tekna hvor sistnevnte har ladeplate til mobil, lakkerte fangere og speilhus, svart setetrekk, automatiske nær/fjærnlys, filskiftevarsling, skiltdeteksjon, easy-life-skuff, auto-klima og Navigasjon.
Nissan Primastar Tekna
Motor: 2.0 dCi euro 6D
Drift: Forhjulstrekk
Effekt: 110 kW / 150 hk
Dreiemoment: 350 Nm
Gearkasse: 6-trinns automat
Forbruk: 0,76 (kjørecomputer)
Forbruk opgitt: 0,71
CO2-utslipp: 188
Tillatt nyttelast: 993 (inkl fører)
Tillatt hengervekt: 1690 kg
Lengde: 548 cm (560 m hengerfeste)
Varerom: 7 m3
Dieseltank: 80 liter
Adbluetank: 25 liter
Pris billigste: 471.894 kr (inkl mva)
Pris denne: 493.181