Nybil: Volvo FH500 fireakslet kranbil levert til Nordic Crane
TUNG KRANBIL: Den nye Volvo FH 500 fireakslet kranbil er siste tilskudd til den store bilflåten hos Nordic Crane AS. Denne skal kjøre ut fra avdelingen i Fredrikstad.
- Denne kranbilen skal serve nærområdet rundt Fredrikstad samt andre aktuelle jobber og prosjekter på Østlandet. Kundene er bygg- og industrikunder hvor det er kombinasjon av både løft og transport. Kranbilene har mye spesialutstyr som grabb, samt båtstøtter til å transportere større båter, sier Eirik Kynningsrud, daglig leder i Nordic Crane AS.
Bilen er utstyrt med en HMF9520K-RCS kran på 95 tonn meter. Den har syv utskyt på hoved bom, seks utskyt på jibb, pluss to manuelle. Total rekkevidde er 35 meter horisontalt og 38 meter vertikalt.
- Hvorfor ny bil nå?
- Vi skifter ut eldre biler hvert år og prøver å holde en lav gjennomsnittsalder på kranbiler. Chassi og kran på denne nye bilen ble bestilt i november 2021, og skulle egentlig vært levert i august 2022, sier Kynningsrud.
Sist tungt.no skrev om nybil til Nordic Crane var for et drøyt år siden. Tidligere ansatt solgte fem Volvo kranbiler for til sammen 25 millioner kroner til Kynningsrud Nordic Crane. Det er heftig stykkpris.
- Hvorfor ble valget denne gangen en Volvo?
- Nordic Crane benytter seg av flere chassileverandører, men denne gangen ble det valget Volvo. Valget gikk mye på leveringstid og pris, og vi har gode erfaringer med Volvo fra tidligere bestillinger. For oss var det denne gangen viktig med riktig størrelse på kran for å imøtekomme kundebehovet, løsninger som kan benyttes til alle de utfordringer vi har, og ikke minst kvalitet på bil og utstyr.
Påbygget med HMF-kran er levert av Hengsrød AS, og hengeren kommer fra Vestlandske Trailer.
- Hva er grunnen til at dere valgte en FH500?
- Tidligere ble det valgt størrelse som FH540, men med mye småkjøring på Østlandet og at kranbilen står mye på montering, ser vi at det ikke er behov for større motor.
49 kranbiler og 100 mobilkraner
Nordic Crane har i dag 220 ansatte, og av disse er det 75-80 sjåfører og 100 mobilkranførere. I Norge består maskinparken av:
- 49 kranbiler
- 25 trekkbiler
- 100 mobilkraner
- I tillegg mye annet spesialutstyr
- Vi har avdelinger i Oslo, Fredrikstad, Drammen, Skien, Haugesund, Trondheim, Lillehammer og Hønefoss. I tillegg har vi søsterselskap i både Sverige og Danmark. Vi har i dag en stabil og god arbeidsstokk og vi er en attraktiv bedrift med gode lønnsbetingelser og et veldig godt arbeidsmiljø, sier Kynningsrud.
- Hvordan møter dere leverandørers prisøkninger, og hvordan kompenserer dere med prisøkninger på egen tjenester?
- Ved stor etterspørsel så går selvfølgelig markedsprisene opp. Når det gjelder økte kostnader på drivstoff har alle våre kunder måtte betale et drivstofftillegg. Vi har 25 prosent omsetningsøkning i forhold til 2021, og tilfredsstillende resultater, sier Kynningsrud.
Opphav og kilder: Tungt.no