Lastebiler over 16 tonn – bruktimport, eierskifter og eksport
GULLKORN FRA OFV: Lastebiler har som kjent ni liv - eller var det navnet på en krigsfilm, tro? Anyway, det skjer mye i en lastebils liv som havner i statistikkene.
Tungt følger nybilsalget, rettere sagt registreringene, av tunge lastebiler ganske tett. For referansens del gjentar vi at det første 10 måneder i år ble det registrert 3363 tunge biler.
Men det skjer ganske mye annet av interesse også, for dem som vil holde seg orientert i markedet.
Grunnlaget for tallene i denne artikkelen er fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), og gjelder til og med oktober i år, sammenliknet med samme periode i fjor.
NR1: Bruktimport opp 22 prosent i år
Utviklingen i bruktimport er blitt litt ekstra interessant, nå som det i senere tid er blitt vanskeligere å få tak i nybiler.
Ikke uventet har dette steget kraftig – i prosent. Men likevel er tallene så små, opp fra 111 til 135 biler, at det neppe gjør det helt store utslaget i den norske bilbestanden.
Rekkefølgen mellom merkene er som vi kjenner dem fra nybilsalget – Scania, Volvo, Mercedes og MAN – men en liten twist er det at det er Mercedes og MAN som øker mest på bruktimport.
Nr. | Merke | Antall 22 | Andel 22 | Antall 21 | Andel 21 | Endring, antall |
Total for rapport | 135 | 100,00% | 111 | 100,00% | 21,62% | |
1 | Scania | 51 | 37,78% | 49 | 44,14% | 4,08% |
2 | Volvo | 43 | 31,85% | 38 | 34,23% | 13,16% |
3 | Mercedes-Benz | 27 | 20,00% | 13 | 11,71% | 107,69% |
4 | MAN | 11 | 8,15% | 5 | 4,50% | 120,00% |
5 | Albach | 1 | 0,74% | 0 | 0,00% | 100,00% |
6 | Peterbilt | 1 | 0,74% | 0 | 0,00% | 100,00% |
7 | Tatra | 1 | 0,74% | 0 | 0,00% | 100,00% |
8 | DAF | 0 | 0,00% | 1 | 0,90% | 0,00% |
9 | Iveco | 0 | 0,00% | 2 | 1,80% | 0,00% |
10 | Kirchhoff Ecotec GmbH | 0 | 0,00% | 2 | 1,80% | 0,00% |
11 | STX | 0 | 0,00% | 1 | 0,90% | 0,00% |
...
NR2: Eierskifter opp 6 prosent
Også antall biler som skifter eiere øker, men det mest interessante her er det store volumet – med 6027 eierskifter av tunge biler, er det neste dobbelt så mange som nybilsalget.
Også her følger merkefordelingen den vante rekkefølgen fra nybilsalget, Scania på topp, Volvo som nummer to etc.
Nr. | Merke | Antall 22 | Andel 22 | Antall 21 | Andel 21 | Endring, antall |
Total for rapport | 6 027 | 100,00% | 5 720 | 100,00% | 5,37% | |
1 | Scania | 2 474 | 41,05% | 2 306 | 40,31% | 7,29% |
2 | Volvo | 2 260 | 37,50% | 2 075 | 36,28% | 8,92% |
3 | Mercedes-Benz | 622 | 10,32% | 627 | 10,96% | -0,80% |
4 | MAN | 451 | 7,48% | 449 | 7,85% | 0,45% |
5 | DAF | 85 | 1,41% | 108 | 1,89% | -21,30% |
6 | Renault | 68 | 1,13% | 72 | 1,26% | -5,56% |
7 | Iveco | 33 | 0,55% | 54 | 0,94% | -38,89% |
8 | Ukjent / ikke oppgitt | 15 | 0,25% | 11 | 0,19% | 36,36% |
9 | Kamag | 5 | 0,08% | 0 | 0,00% | 100,00% |
10 | Peterbilt | 3 | 0,05% | 2 | 0,03% | 50,00% |
11 | Sisu | 3 | 0,05% | 5 | 0,09% | -40,00% |
12 | STX | 3 | 0,05% | 1 | 0,02% | 200,00% |
...
NR3: Avregistreringer ned 13 prosent
Dette viktige tallet er kanskje ikke uventet, gitt dagens leveringsproblemer og etterspørsel etter biler, men definitivt det tydeligste tallet på endringer i den norske bilparken.
Årets første 10 måneder er det avregistrert 4282 biler over 16 tonn, målt mot 4900 biler i samme periode i fjor.
Også her er størrelse og rekkefølge på merkene i tråd med nysalget, men en liten kuriositet er det at Mercedes er det eneste merket som har avregistrert flere enn i fjor…
Nr. | Merke | Antall 22 | Andel 22 | Antall 21 | Andel 21 | Endring, antall |
Total for rapport | 4 282 | 100,00% | 4 900 | 100,00% | -12,61% | |
1 | Scania | 1 584 | 36,99% | 1 793 | 36,59% | -11,66% |
2 | Volvo | 1 532 | 35,78% | 1 809 | 36,92% | -15,31% |
3 | Mercedes-Benz | 580 | 13,55% | 571 | 11,65% | 1,58% |
4 | MAN | 381 | 8,90% | 448 | 9,14% | -14,96% |
5 | DAF | 71 | 1,66% | 112 | 2,29% | -36,61% |
6 | Renault | 55 | 1,28% | 82 | 1,67% | -32,93% |
7 | Iveco | 39 | 0,91% | 51 | 1,04% | -23,53% |
8 | Ukjent / ikke oppgitt | 13 | 0,30% | 12 | 0,24% | 8,33% |
9 | Sisu | 7 | 0,16% | 4 | 0,08% | 75,00% |
10 | Tatra | 5 | 0,12% | 3 | 0,06% | 66,67% |
11 | Magirus Deutz | 3 | 0,07% | 4 | 0,08% | -25,00% |
12 | Moxy | 3 | 0,07% | 0 | 0,00% | 100,00% |
...
NR4: Antall vrakinger er (dessverre?) opp med 22 prosent
Intet mindre enn 315 tunge lastebiler er vraket hittil i år, opp fra 259 vrakinger på samme tid i fjor.
Også i denne tabellen kan vi merke oss at rekkefølgen mellom merkene er «som vanlig».
MEN: Scania og Mercedes utmerker seg med høyere vraktall enn salget tilsier, Volvo og MAN har lavere vraktall enn nybilstatistikken tilsier.
Nr. | Merke | Antall 22 | Andel 22 | Antall 21 | Andel 21 | Endring, antall |
Total for rapport | 315 | 100,00% | 259 | 100,00% | 21,62% | |
1 | Scania | 152 | 48,25% | 112 | 43,24% | 35,71% |
2 | Volvo | 101 | 32,06% | 75 | 28,96% | 34,67% |
3 | Mercedes-Benz | 29 | 9,21% | 24 | 9,27% | 20,83% |
4 | MAN | 14 | 4,44% | 28 | 10,81% | -50,00% |
5 | DAF | 6 | 1,90% | 7 | 2,70% | -14,29% |
6 | Iveco | 5 | 1,59% | 7 | 2,70% | -28,57% |
7 | Renault | 5 | 1,59% | 4 | 1,54% | 25,00% |
8 | Magirus Deutz | 2 | 0,63% | 2 | 0,77% | 0,00% |
9 | Fiat | 1 | 0,32% | 0 | 0,00% | 100,00% |
...
NR5: Sist, men ikke minst, eksporten er NED med 20 prosent
Selvsagt er heller ikke dette tallet uventet. Når etterspørselen etter biler er stor her hjemme i grannelandet, er det mindre grunn til å selge dem ut av landet.
Men fortsatt blir det altså eksportert over 40 prosent hvis vi ser til i forhold til antall nybilregistreringer.
Igjen er rekkefølgen mellom merkene (nesten) som vanlig. Og igjen er det Mercedes som skiller seg ut med ØKT eksport, hvor de andre merkene reduserer eksporten.
Nr. | Merke | Antall 22 | Andel 22 | Antall 21 | Andel 21 | Endring, antall |
Total for rapport | 1 378 | 100,00% | 1 723 | 100,00% | -20,02% | |
1 | Scania | 581 | 42,16% | 717 | 41,61% | -18,97% |
2 | Volvo | 479 | 34,76% | 626 | 36,33% | -23,48% |
3 | MAN | 137 | 9,94% | 182 | 10,56% | -24,73% |
4 | Mercedes-Benz | 132 | 9,58% | 117 | 6,79% | 12,82% |
5 | Renault | 17 | 1,23% | 31 | 1,80% | -45,16% |
6 | DAF | 16 | 1,16% | 32 | 1,86% | -50,00% |
7 | Iveco | 11 | 0,80% | 11 | 0,64% | 0,00% |
8 | Tatra | 3 | 0,22% | 2 | 0,12% | 50,00% |
9 | Sisu | 1 | 0,07% | 4 | 0,23% | -75,00% |
10 | Unimog | 1 | 0,07% | 0 | 0,00% | 100,00% |
11 | STX | 0 | 0,00% | 1 | 0,06% | 0,00% |
Opphav og kilder: Opplysningsrådet for Veitrafikken