Ute på anbud: Rehabilitering av Bygdøylokket og Sjølystlokket
Tunneloppgradering i Oslo på parsellen E18 Sjølyst og Bygdøylokket:
Da E18 ble bygget, ble Hoffselva lagt i rør under vegen. Vegen har fått setningsskader over røret og røret har for dårlig kapasitet i dag. Røret skal derfor graves opp og byttes ut med en ny kulvertkonstruksjon som krysser under Sjølystlokket.
Grunnet geografisk nærhet utføres etablering av ny kulvert for Hoffselva og rehabilitering av Bygdøylokket og Sjølystlokket i felles entreprise. I tillegg skal det i entreprisen utføres diverse skiltarbeider på E18 fra Lysaker til Filipstad, samt en strekning på Ring 3, fra Økern til Ryen og ved Storo/Sinsen.
DT på denne delen av E18 er ca. 77.000 kjt./døgn (2019).
Hoffselva går i rør under E18-veibanen vest i Sjølystlokket. E18 på Skøyen ble bygget på slutten av 1950-tallet, og da ble Hoffselva lagt i rør under veien. Sjølystlokket ble oppført i 2003 og er bygd opp av prefabrikkerte veggelementer på plasstøpte stripedundamenter. Bygdøylokket ble oppført i 1959, bygget om i 2001, og består av en traukonstruksjon på E18 som krysses over av to bruer.
Tilbudsfristen er satt til 19.jan 2023.
Opphav og kilder: Statens vegvesen