Mercedes-Benz Vans: Oppdatert eSprinter klarte 47 mil
Ifølge Mercedes-Benz selv skal den kommende oppgraderte eSprinter klare 475 kilometer på en lading:
Det er i så fall en betydelig økning i forhold til den eksisterende eSpinter som skilter med 155 kilometers rekkevidde.
Det var en testkjøring med pre-produksjonsbilen som klarte 475 kilometer. Turen gikk fra Mercedes-Benz-museet i Stuttgart til München lufthavn, og tilbake igjen. Dette tilsvarer en distanse på 475 kilometer. Andelen av motorveier var høy, i tillegg til stigningen oppover Schwäbische Jura. Den laveste delen av ruten var på 210 meter over havet og den høyeste på 785 meter over havet.
En kontrollør fra TÜV Süd satt i passasjersetet ved siden av testføreren fra Mercedes-Benz under hele prøvekjøringen. Som en nøytral testorganisasjon bekrefter TÜV Süd at forbruket på 21,9 kWh per 100 kilometer, i henhold til instrumentpanelet, ble oppnådd med én batterilading. Ved ankomst viste instrumentpanelet en gjenværende rekkevidde på omtrent ytterligere 20 kilometer.
Tre forskjellige batteristørrelser
Nye Mercedes-Benz eSprinter vil bli lansert med tre forskjellige batteristørrelser. Bilen som ble benyttet under testkjøringen var en ekstra lang eSprinter med høyt tak, og hadde det største av de tre tilgjengelige batteristørrelsene.
Nye eSprinter har forventet verdenspremiere i begynnelsen av februar 2023.
Mercedes-Benz Vans sin elektriske portefølje
Mercedes-Benz Vans tilbyr i dag eVito, eVito Tourer, EQV og eSprinter. Med den nye eCitan vil hele varebilporteføljen ha et elektrisk alternativ.
Fra 2025 vil Mercedes-Benz Vans implementere neste trinn i sin elektrifiseringsstrategi med plattformen VAN.EA (Mercedes-Benz Vans Electric Architecture). Alle mellomstore og store varebiler basert på den nye modulære arkitekturen vil være helelektriske
Opphav og kilder: Mercedes-Benz