Skanska tar med seg Vassbakk & Stol på 5-milliarders-kontrakten
MYE PENGER: 12. desember klokken 12:12, ble den første store Rogfast-kontrakten signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska.
Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Kontrakten på cirka 5 milliarder kroner er den største vegutbyggingskontrakten som er tildelt i Statens vegvesen gjennom tidene. Den er også en av de største landbaserte kontraktene som er inngått i Rogaland. Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft.
18,5 kilometer tunnel
Kontrakten er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord.
Skanska skal bygge en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer. I tillegg skal det bygges to kilometer med vei i dagen.
– Det er godt å komme i gang med å bygge tunnelen som skal sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Vassbakk & Stol
Konserndirektør Ståle Rød i Skanska mente som vegdirektøren at prosjektet ville betyr mye for regionen, og for Ferjefri E39.
– Prosjektet ligger også midt i kjerneområdet til vårt spesialistselskap Vassbakk & Stol og det at vi i Skanska kan samle våre felles ressurser og gjennomføre et slikt stort anlegg i et område hvor så mange av våre ansatte bor og jobber til daglig gir prosjektet en ekstra dimensjon, sier Ståle Rød, konsernsjef i Skanska Norge.
Når produksjonen er på topp i 2026 og 2027 vil cirka 150 Skanska-ansatte være tilknyttet prosjektet. Opp mot halvparten av bemanningen vil ha lokal tilknytning
Opphav og kilder: Statens vegvesen