Nybil: Marthinsen & Duvholt med ny Volvo FH540, skal kjøre jernbanemasser
TUNG NYBIL: Sandefjord-entreprenøren Marthinsen & Duvholt AS fikk nylig utlevert et helt nytt tippsett. En Volvo FH 540 8x4 med påbygg og henger.
- Volvo har vi kjørt i Marthinsen & Duvholt i mange år, og er vi godt kjent med. I tillegg hadde sjåfør Magne Seljevold et ønske om å kjøre Volvo, sier maskinsjef Kenneth Lensberg.
Andre som har fått ny bil
Råde Graveservice AS med ny Volvo FH 540 dumper med påbygg fra Zetterbergs Industri AB.
Viking Transport A/S med ny Scania R770 A6X4NB.
De la i tillegg vekt på pris og ettermarkedstjenester ved valg av denne bilen, som skal brukes til transport av masser internt i arbeidet med dobbeltjernbanespor Nykirke-Barkåker.
- Vi byttet nå ut en eldre lastebil i henhold til planlagt investering for 2023. Nybilen ble bestilt høsten 2022, med planlagt levering sent i 2023. Men i mellomtiden dukket det opp en avbestilling hos leverandøren på tilsvarende bil og spekk, og da fikk vi tak i denne, sier Lensberg.
Bilen har en forholdsvis standard spekk, med blant annet Volvo Dynamic Steering (VDS), tandemløft og I-Shift girkasse med krypgir. Hengeren er ny fra Maur.
Tøff konkurranse i markedet
Marthinsen & Duvholt har i dag 11 lastebiler i flåten. Av disse er det ni tippbiler, en feiebil og en servicelastebil.
I tillegg har entreprenøren en maskinpark bestående av 117 enheter. Per i dag er det 255 ansatte hvor ni av disse er tippbilsjåfører.
Entreprenøren har økt omsetningen etter at Skanska Norge AS kom inn på eiersiden i 2011. I dag er de et heleid datterselskap, og omsetningen har gått fra nær 300 millioner i 2011 til 1,4 milliarder i 2022.
Lastebilflåten
- 5 stk. Volvo FH540 8x4
- 1 stk. Volvo FH540 6x4
- 1 stk. Volvo FL250 4x2 (Servicelastebil)
- 1 stk. Scania R590 8x4
- 2 stk. Scania R580 8x4
- 1 Stk Scania P400 4x2 (Feiebil)
- Hvordan møter dere leverandørers prisøkninger – og hvordan kompenserer dere med prisøkninger på egen tjenester?
- Vi må forholde oss til prisveksten som er i markedet og justere våre rater i henhold til dette, sier Lensberg.
- Hvordan har konkurransebildet for dere utviklet seg de siste par årene?
- Konkurransen har vært og er tøff i vårt marked.
Hvordan var den økonomiske utviklingen til bedriften i 2022?
- Vi har opplevd god vekst de siste årene 2022 inkludert, sier Lensberg.
Største prosjekter nå
- Vestkorridoren E-101
- E8 reservevannforsyningen til Oslo
- E5 reservevannforsyningen til Oslo
- E-16 Bjørum – Skaret (Sollihøgda)
- Ledningsanlegg Svadde-Tinnsjø
- Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker
- Togparkering Tønsberg
Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no